LA ANIVERSARE – 3 Martie 2012 –

Cu vârsta, fiecare zi e o primăvară, chiar dacă … am împlinit 82 de ani. Este o vârstă a bilanţului, deşi toată viaţa am încercat să evaluez lucrurile cu luciditate, şi mi-am asumat ceea ce am făcut, chiar şi atunci când nu am reuşit ceea ce mi-am propus. Viaţa nu e liniară, nu curge liniştit. Are suişuri şi coborâşuri, poate fi extrem de ingrată. Important este să ai un ţel, să fii convins de nevoia de a-l atinge şi să lupţi pentru el. Eu am avut şi am un ţel şi nu se poate spune că nu am luptat pentru el.

Nu ştiu dacă am făcut istorie, dar sigur am reuşit să las ceva în istoria României: reconstrucţia ei democratică şi, împreună cu aceia care au crezut în acest ţel al României, ancorarea ei în spaţiul civilizaţional occidental. Departe de mine gândul că aş fi fost un om providenţial. Am fost doar un om care şi-a asumat nişte responsabilităţi, într-un moment greu pentru ţară.

Noi, românii, am plătit scump pentru faptele celor care, în istoria recentă, s-au crezut providenţiali şi, din păcate, ADN-ul acestor personaje e încă prezent la oamenii politici ai lumii, ca să nu vorbim numai de România. Am trăit viaţa ţării sub rigoarea cu care mi-am trăit propria viaţă şi există un adevăr relativ al oricărei erori.

Nu aş spune că mă felicit, ci, ca toţi românii, sunt satisfăcut de a fi revenit într-o Europă a drepturilor oamenilor, la instituţiile şi noţiunile esenţiale ale democraţiei, oricât de fragile par ele acum şi de ezitante în funcţionare. Nu sunt satisfăcut de această situaţie ambiguă în materie de democraţie, de nerespectarea multor drepturi şi libertăţi cetăţeneşti, sub diferite pretexte, de instituţio­nalizarea corupţiei, de degradarea limbajului, a demnităţii umane. Poate nu am reuşit să punem bazele suficient de solide ale unui mod de a fi social care să asigure hrana, educaţia, sănătatea, o economie solidară, o ecologie a spiritului.

Mi s-a propus un exerciţiu de imaginaţie: suntem în anul de graţie 2112. Urmaşii noştri se uită la televizor, unde e programată o emisiune de genul «Memoria înaintaşilor». Ce mi-ar plăcea să ştie despre mine generaţiile care vin? Că, dincolo de orice, mi-am făcut datoria, că am crezut în capacitatea naţiunii noastre de a trece peste obstacole şi de a progresa, dar, mai presus de orice că am crezut în libertate, egalitate şi fraternitate. Care sunt dincolo de stânga şi de dreapta. Sunt esenţa demnităţii umane. De-acolo, de unde voi fi, aş fi bucuros să pot privi zâmbind o lume mai bună, cu oameni mai fericiţi şi mai împliniţi sufleteşte.

Lumea de azi trece prin mari frământări, se schimbă, şi, din păcate, sensul schimbării este defavorabil omului simplu, al cărui exponent îmi place să cred că am fost şi sunt. Dacă liderii acestei lumi vor da dovadă de înţelepciuni şi vor renunţa la vanităţi de nimic justificate, vor face aşa încât omul obişnuit să fie în centrul schimbării, şi nu banul. Dar pentru asta trebuie să ne facem auzită vocea. Este din nou timpul coborârii omului obişnuit în agora. Politica este un lucru mult prea serios pentru a fi lăsat doar pe mâinile politicienilor. O spune un om pentru care politica a fost un mod de a trăi.

(Jurnalul National – 3 martie 2012)

P.S.  Multumesc celor care, inca din zorii zilei mi-au transmis felicitari si ganduri bune. Aceleasi dragi urari, cu impliniri si bucurii precum seninul zilei de azi.

36 Responses to “LA ANIVERSARE – 3 Martie 2012 –”

  1. Theodora Says:

    La multi ani cu sanatate si implinirea tuturor dorintelor!
    Cu respect
    Theodora Marinescu

  2. badea71florin Says:

    Stimate d-le PRESEDINTE,
    va doresc multa sanatate,liniste sufleteasca,putere de munca(inca aveti nevoie)siun sincer LA MULTI ANI!!!
    Curespect si stima,
    F.Badea

  3. Bibliotecaru Says:

    La mulţi ani!

  4. Popa Luminita Says:

    Uite ca mi-au dat lacrimile pentru adevarul,sinceritatea,caldura, implicarea ce reiese din aceste rinduri.
    Din ’89 va stiu de la TV.La inceput, nu va puteam intelege ideologic, desi simteam ca ne vreti binele.
    Si acum simt o deruta cind amestecati stinga cu dreapta.Pentru mine, a fi normal, inseamna a fi de stinga.Amalgamul asta intre stinga si dreapta, de fapt despre ce este vorba?
    La multi ani!!!
    Daca aveti timp,va rog sa-mi raspundeti.

  5. Eduard Rădulescu Says:

    Va doresc din suflet multa sanatate si aceeasi vigoare cu care ne-ati obisnuit! Sa va avem foarte multi ani de acum incolo la fel de prezent in viata publica si la fel de energic. Din partea familiei lui Ion Radulescu, cunostiinta dvs din copilaria din Oltenita, un calduros si senin “La multi ani!”. Sa ne traiti domnule Presedinte!

  6. justias Says:

    La Multi Ani!
    Multa santate dumneavoastra si familiei.

  7. Georgette Fekete (@avrenim50) Says:

    Multa sanatate si LA MULTI ANI!

  8. Victor Says:

    Din tot sufletul, La multi ani Domnule Presedinte!

    PS. Impresionant articolul…

  9. Dispecer Says:

    La mulţi ani!

  10. Dragoș Țîrlea Says:

    La multi ani, domnule presedinte!

  11. Carmen Daniela Diaconu Says:

    La multi ani și sănătate! Abia peste câteva generații se vor putea privi cu luciditate vremurile pe care le-am trăit. Deocamdată nu pot decât sa constat ca după o perioada continua de progres, Romania se afla într-un regres în ceea ce privește democrația. Am convingerea ca asa cum și în viata sunt suișuri și coborâșuri suntem doar într-un regres temporar.Oamenii încep sa înțeleagă ca pot cere și pot face presiune asupra aleșilor lor și ca votul este o unealta de convingere.

  12. Stefan Cociodar Says:

    La mulți ani, domnule președinte! Toate cele bune, tot ce vă doriți!

  13. veniaminusplus Says:

    Aceste randuri confirma si la inceputul acestei primaveri convingerea pe care o am de atata vreme (de o viata) ca sunteti un impatamit al democratiei profunde. Va rog sa primiti urarea mea cordiala de LA MULTI ANI! Sanatate multa, Domnule Presedinte! Doamne ajuta!

  14. Otoiu Mariana Anisoara Says:

    La multi ani!! Va doresc multa sanatate, viata lunga si inca multa putere de munca!!

    Cu mult drag,
    Mariana Otoiu

  15. fragmentariumpolitic Says:

    Istoria unui popor este, in mare parte, cea pe care i-o lasa conducatorii. In vartejurile vremurilor, liderii politici sunt chemati sa fie un fel de factotum, care sa indeplineasca o suita nesfarsita de roluri pentru a-si pune la adapost tara si compatriotii, cand de busola si calauza pentru popor, cand de motor pentru dinamizarea energiilor concetatenilor, cand de umbrela politica de vreme rea, cand de paratrasnet pentru edificiul national…

    Daca vom face un exercitiu de memorie, il vom recunoaste cu usurinta in toate aceste roluri pe Ion Iliescu, presedintele de onoare al PSD, care a rupt lanturile totalitariste si cercul izolarii in care se zbatea Romania, i-a trecut pe romani prin purgatoriul revolutiei si tranzitiei si le-a deschis viitorul, catre ideile si institutiile europene, ale binelui social si demnitatii umane.

    La scara vietii unui om politic si de stat de talia presedintelui Ion Iliescu, 82 de ani reprezinta un munte de experienta si intelepciune, ale carui carari duc toate catre varf. Cei care, peste ani, vor strabate oricare din aceste carari, vor descoperi la tot pasul probe ale omeniei si dedicatiei fata de romanul simplu, din popor, ale loialitatii si responsabilitatii fata de soarta democratiei si interesului national, iar sus, sus de tot, flacara arzanda a idealului care i-a luminat intreaga viata.

    La multi ani, domnule presedinte Ion Iliescu!

  16. Eugen Gabor (@EugenGabor) Says:

    La multi ani si multa sanatate,domnule presedinte!

  17. mgabim2009 Says:

    LA MULTI ANI!

    Domnule Presedinte, din partea mea si a familiei mele, MULTI, MULTI, MULTI ani cu fericire, dumneavostra si Doamnei care va fost si va este alaturi de o viata!

  18. Sibilla Says:

    La Multi Ani, presedintelui nostru de suflet, multa sanatate, viata lunga si energie !!

    stima, respect si aleasa consideratie,
    Sibilla

  19. Sibilla Says:

    La Multi Ani, presedintelui nostru de suflet, multa sanatate, viata lunga si energie !!

    stima, respect si aleasa consideratie,
    Sibilla

  20. Psd Caras-Severin Says:

    La ceas aniversar urarile cele mai alese Presedintelui nostru de suflet dl ION ILIESCU, o primavara luminoasa, plina de energie, de ganduri bune si de planuri inspirate, multa sanatate si viata lunga !
    La Multi Ani alaturi de noi, d-le Presedinte !!!

    stima si deosebita consideratie,

    Organizatia PSD Caras-Severin

  21. Paduretu Liliana Says:

    La multi ani cu sanatate!

  22. BUNICUL Says:

    Din partea Dl. Todoran Flore

    Dl. PRESEDINTE, dupa cum ati mentionat si mai sus in post-ul dvs ne bucuram ca va avem alaturi atat pe dvs cat si pe sotia dvs. Nina. Odata cu ridicarea cetii comunismului de dupa 1989, fiecare primavara este un nou inceput, in fiecare an ne asteapta noi si noi incercari si nu numai pentru clasa politica ci pentru fiecare dintre noi. Sanatate, putere de munca.

    Inca odata profit de acest mijloc modern sa va urez un calduros La Multi Ani, atat pentru ziua de azi cat si pentru ziua de maine. Cat mai multe primaveri dl. Presedinte

  23. mcovaciu Says:

    La Mulţi Ani, multă sănătate şi multe primăveri celui mai inteligent PREŞEDINTE al ROMÂNIEI !!
    Mariana C.
    Timişoara

  24. dlnimeni Says:

    La Multi Ani, domnule Iliescu!

  25. Psdd Milano Says:

    La Mulți Ani Domnule Ion Iliescu !
    Multă Sănătate, Bucurii și Prieteni Buni !

    Constantin Manoliu
    PSD Diaspora Milano

  26. Cios Adina Emilia Says:

    La Multi Ani , distinsei doamne Nina Iliescu! Multa sanatate, alaturi de domnul Presedinte!

  27. nora Says:

    Domnule Presedinte,
    Va uram multa sanatate si implinirea tuturor obiectivelor, o viata frumoasa in continuare alaturi de distinsa doamna Nina !
    La multi ani !

    Cu afectiune,
    Daniela si Maria Dinu

  28. Daiana Sipetan Says:

    LA MULTI ANI! Sanatate si tot ce va doriti, domnule presedinte.

  29. soviani Says:

    La multi ani cu sanatate si felicitari pentru mesajul puternic!

  30. Theodora Says:

    La multi ani cu multa sanatate si fericire doamnei Nina Iliescu!

  31. Adolfina Roman Says:

    Desi cu intarziere, imi permit sa va urez un “La multi ani” din inima.
    Cu stima,
    M.Patrascoiu

  32. Cios Adina Emilia Says:

    Felicitari si multumiri pentru minunatul interviu, din aceasta seara, de la Realitatea tv. Sunteti un model de inteligenta, cultura si onestitate, un adevarat brand, pentru Romania.

  33. Maria Magdalena Ilie Says:

    La multi ani,multa sanatate,impliniri personale, si felicitari pentru articolul din ”jurnalul national si interviul de la realitatea tv din aceasta seara!

  34. Gabriela Savitsky Says:

    “Fie să renască
    Numai cel ce har
    Are de-a renaşte
    Curăţit prin jar
    Din cenuşa-i proprie
    Şi din propriul scrum
    Astăzi ca şi mâine
    Pururi şi acum!”
    (Phoenix, Versuri: Şerban Foarţă)
    La mulţi ani!

    Fie să renască poporul român.

  35. Theodora Says:

    Ce face USL ca sa ii convinga pe romanii nehotarati si dezamagiti?
    Aproape jumatate dintre romanii cu drept de vot declara ca nu intentioneaza sa voteze.
    http://theodora0303.wordpress.com/2012/03/04/cele-trei-romanii-ce-face-usl-ca-sa-ii-convinga-pe-romanii-nehotarati-si-dezamagiti/

  36. alexavsl Says:

    La Multi Ani!

Leave a Reply

