SAPTE PACATE SOCIALE

In lucrarea sa “Young India”, Mahatma Gandhi se refera la sapte „pacate” sociale – care afecteaza relatiile umane.

mahatma-gandhi

Cred ca aceste reflectii isi pastreaza valabilitatea in timp, inclusiv acum – la debut de secol XXI :

SAPTE PACATE SOCIALE ( SEVEN SOCIAL SINS)

1.- POLITICA FARA PRINCIPII – (Politics without Principle)

2.- AVERE FARA MUNCA – (Wealth without Work)

3.- PLACERE FARA CONSTIINTA – (Pleasure without Conscience)

4.- CUNOSTINTE FARA CARACTER – (Knowledge without Character)

5.- AFACERI (COMERT) FARA MORALITATE – (Commerce without Morality)

6.- STIINTA FARA UMANISM – (Science without Humanity)

7.- CREDINTA FARA SPIRIT (SACRIFICIU) – (Worship without Sacrifice)

12 Responses to “SAPTE PACATE SOCIALE”

  1. Mihnea Georgescu Says:

    Frumoase cuvinte! Păcat că nu suntem toţi Gandhi… e mai greu când ai familie să adopţie asemenea principii nobile!

  2. Mihnea Georgescu Says:

    La Punctul 7, traducerea corectă este ÎNCHINAREA FĂRĂ JERTFĂ.

    Credinţa fără Spirit ar fi FAITH WITHOUT SPIRIT.

  3. Maria Barbu Says:

    Domnule Presedinte,

    pentru a intelege cele 7 principii trebuie sa avem CARACTER, CONSTIINTA si CREDINTA! Fara aceste trei elemente obligatorii nu putem intelege decat literal cuvintele lui Gandhi si nu spiritul lor.
    Iar cei care nu au nici caracter, nici constiinta, nici credinta nu le vor intelege deloc!

  4. ancaf Says:

    sunteti tare; nu ma asteptam la un asemenea articol. sunteti surprinzator!

  5. mihaiebi Says:

    Citat Mihnea Georgescu “…e mai greu când ai familie să adopţie asemenea principii nobile!”.
    Oare de ce cred eu că tocmai cînd ai familie e şi mai important să ai astfel de principii nobile?! În caz contrar ce lăsăm moştenire copiilor noştri?
    1. Trădarea
    2. Excrocarea
    3. Desfrînarea (sex, alcool, drog…)
    4. Brutalitate
    5. Hoţia
    6. Aroganţa şi nepăsarea
    7. Lipsa respectului de sine
    Adică ratarea totală a urmaşilor noştri.
    Decît să las o asftel de moştenire fiilor mei, chiar dacă e asezonată cu vile, piscine, maşini luxoase şi conturi grase, mai bine le las nişte caractere adevărate şi nişte suflete salvate.

  6. Sibilla Says:

    Domnule Preşedinte,
    Echilibru e… Echilibru ! Numai Domnia dumneavoastră ştie, înţelege, simte… când au nevoie sufletele de mângâierea Înţelepciunii !
    Vă mulţumim pentru fărâma de Lumină, căci iată încă o dovadă a Valorii celui ce-i pasă în adevăr şi de noi, cei mulţi ! Fiţi binecuvântat !
    respecte, stimă şi deosebită consideraţie,
    Sibilla

  7. Sibilla Says:

    @Mihnea,
    Majkă, iar oscilez între a te numi guşter sau guşter cameleon,ca să-l citez pe clasicul în viaţă drag multora din noi, draghi Baciu Leo…
    Sincer, eşti unicul la care nu cred să mai iegziste careva să nu se fi aşteptat la asemenea scuzi bre… cunoaştem şlagărul tălică ” afacerile sunt afaceri… ” ;)
    Dar pentru că avuşi neobrăzarea să te iei de 7, cifră Sacră, Sfântă, după cum bine se ştie, te măscăresc, meriţi ! Şi încă tocmai Echilibrului te găsişi… Păi bre machidoane rădicat ” din spuma mării ” , Domnul Preşedinte când zice , au citează ceva, pune întotdeauna fărâmă de suflet, că ŞI asta-l deosebeşte de voi, hăia ce-o ţineţi numai în… ” traduceri ”, traduceri…
    No hai să-ţi tălmăces io cum e cu &, adicătelea d-aiştia ca matale care se închină compasului, printre altele… din câte cunoaştem Mihneo, jertfesc ce-au mai de preţ, sufletul pe arginţi Întunecatului… iote d-aia te-mpleticişi taman acilea, punctum.
    Căieşte-te şi revino pe Calea Senină, altfel, milă-mi va fi de închinăciunile tălică…
    Zalmoxe să fie cu tine, pace ţie !
    Sibilla

  8. Victor Says:

    Discutam zilele trecute cu un prieten si amintindu-ne de vremurile cand Presedintele Iliescu era primul om in stat, constatam ca nu facea nicio greseala. La un moment dat devenise chiar monoton. Faceam astfel o paralela cu hahaitul care ne-a reprezentat la summitul USA-EU si care se maimutarea pe acolo, dadea din maini si apoi nu-si gasea locul, era in extaz ca s-a decis un parteneriat strategic intre cele doua forte si se lauda ca el a fost un geniu prevazand acest lucru. Mai mult, abera incercand sa dea peste nas analistilor politici care l-au criticat la acea vreme. El nu poate gandi , nu poate realiza ca Romania face parte dintr-o echipa si ca atare daca uniunea la vremea respectiva avea o politica fata de USA , aceeasi politica trebuia sa o avem si noi pentru ca atunci datele problemei erau altele fata de cele de astazi.

    Revenind la Iliescu constatam cat de greu este sa nu faci nicio greseala si cat de normal ni se parea tuturor atunci ca presedintele sa nu greseasca sa faca fata in orice situatie. Pentru ca Presedintele Iliescu nu ne-a facut niciodata de ras.

    In zilele astea odata cu cazul oierului mi-am dat seama ca Ion Iliescu este printre putinele persoane publice serioase. Am remarcat cum majoritatea politicienilor de top dar si jurnalisti, analisti politici, juristi s-au maimutarit pe la televiziuni care mai de care mai penibil. Pe unul ca Iliescu nici nu-ti vine sa-l intrebi ce parere are despre cazul Becali pentru ca realizezi ca ai fi penibil. Eu zic ca modele de genul asta ar trebui sa avem.

  9. Sibilla Says:

    Domnule Preşedinte,
    Cu tot respectul cuvenit, vă rog să-mi permiteţi să postez link şi la Domnia Dumneavoastră :
    http://sfinx777.wordpress.com/2009/04/07/pana-cand-vor-tot-sangera-ranile-turismului-carasean/
    Evident, mă plimb peste tot, inclusiv pe siteurile oficiale ale instituţiilor abilitate să mişte ceva, mă implic după putinţă, şi gândesc că nu e rău şi pe cele mai citite şi monitorizate bloguri, poate totuşi … în încercarea de-a sensibiliza, stârni, urni, în nici un caz pentru a face reclamă unui amărât de blog Sfinx777, ca să evit alte tălmăciri.
    Vă mulţumesc pentru spaţiul acordat şi promit să nu abuzez .
    stimă şi respect,
    Sibilla

  10. Mihnea Georgescu Says:

    @Mihaiebi, Drugarica,

    Viaţa e dură, dacă ne-am ghida toţi după ce spune nea Gandhi ar fi relativ OK, dar câtă vreme doar unii adoptă asemenea principii nobile, vor fi înşelaţi şi batjocoriţi de toţi ceilalţi care nu au asemenea scrupule morale.
    Mai trebuie şi puţin spirit de luptător, vorba marelui patriot şi om de afaceri Gigi Becali, ca să ai succes în viaţă.
    Acum, adevărul e că în ţările ca India, unde e climă caldă, oamenii sunt vegetarieni şi există legume şi fructe la preţuri foarte mici, o astfel de doctrină pasivă poate să fie fiabilă. Dar ce te faci în Ţările Nordice sau chiar în Europa noastră continentală, cu ce îţi plăteşti facturile dacă te laşi furat de alţii?
    Vorba lui nea Hobbes, HOMO HOMINI LUPUS, nu alb – drugarica – lupus pur şi simplu…

    Ne trebuie un contract social, care să pună anumite limite setei de înavuţire şi de putere pe care o avem toţi, cred că asta e soluţia, un ECHILIBRU al egoismelor.

  11. Gabriela Savitsky Says:

    Cele 7 păcate sociale par să cartografieze societatea românească. Pe alocuri, sunt zone albe, necunoscute.
    Dacă am avea:
    1. Politica pricipiilor;
    2. Distribuţie echitabilă a valorii materiale;
    3. O morală a responsabilităţii;
    4. Empatie;
    5. Onestitate în schimburile economice;
    6. Cercetare în interesul naturii şi cu respectarea legilor ei;
    7. Abnegaţie în credinţă, fără a aştepta miracole

    am avea o societate perfectă. Cerul înstelat deasupra noastră şi Legea Morală în noi, că să-l citez aproximativ pe Kant.
    Domnule Preşedinte,

    nu ştim de unde venim. Nu ştim ce sunt sufletele noastre şi de unde vin. Nu ştim nici unde pleacă. Religia ne dă o explicaţie pe care trebuie s-o credem fără a cerceta. De când am căpătat conştiinţa existenţei, m-am întrebat de unde vin, cine sunt, ce am de făcut aici şi unde voi pleca.
    Arheologia – exact aşa – sângelui meu a traversat întreaga Asie, în sute de mii de ani, până aici. Arheologia spiritului, a sufletului meu care tânjeşte după raiul pierdut – o stare de beatitudine calmă – nu este încă vădită. Nu ştiu din care stea am venit dar ştiu că am venit dintr-una.
    Am nimerit într-o lume pe care eu o văd precum Goya, mărită şi deformată într-un mod înfricoşător. M-am jucat multă vreme citind sufletele oamenilor, dorinţele lor atavice, ascunse, mascate cu mii de cuvinte adormitoare ale vigilenţei. Apoi n-am mai vrut să văd turpitudinea, lăcomia, sperjurul, rapacitatea, crima. Am pus ochilor mei care citesc ochelari de cal. E o dramă cumplită. Nu-mi place lumea aceasta şi nu înţeleg ce caut în ea. De schimbat, nu o pot schimba. N-au reuşit alţii, cu totul extraordinari s-o schimbe, prin sacrificiu sau prin milostenie. Eu cu atât mai puţin. Nici nu trebuie schimbată din temelii. În fiecare om este o sămânţă a Binelui.
    De ce copiii disting cu atâta uşurinţă binele de rău, înainte să-i învăţăm noi ce e bine şi ce e rău?

    Cum să facem să sporim această sămânţă? Cum să facem în aşa fel încât fiecare om să-şi caute deplinătatea inimii şi nu plinătatea instinctului de proprietate? La ce sunt bune toate lucrurile şi toate bogăţiile lumii dacă nu ai cu cine le împărtăşi, dacă nu ai cu cine să te bucuri de ele? Ce cuvinte trebuie să le spunem urechilor lor ca să le scoatem din surzenia lui “a avea”?
    Ştiu că sunteţi dincolo de bine şi de rău.
    Eu sunt încă în încleştarea aceasta fără istov.
    Câteodată, îmi vine să mă dau bătută şi să recunosc aceste valori, ale acestei lumi. False. Dar asta pentru foarte puţin timp.

  12. reformacj Says:

    Exact ceea ce lipseste in multe filiale psd si unor membrii care mai din vremuri, tot incearca sa intre in gratiile cozilor(cei trei de la cluj) de topor de la cluj si pana la urma au reusit.Nu-i asa d-le platon?

Leave a Reply

