DUPA 60 DE ANI

Astazi, 15 februarie, la Colegiul National “Spiru Haret”, am avut intalnirea traditionala anuala a colegilor de clasa.

mtl_0059

De asta data, ea marcheaza pentru noi trecerea a 60 de ani de la absolvirea liceului. De fapt, noi am terminat ultima clasa de liceu la alte scoli.

In urma reformei invatamantului din 1948, liceul “Spiru Haret”, liceu de baieti, a fost transformat, nu stiu pe ce considerente, in liceu de fete. De aceea am fost obligati, in ultima clasa, sa plecam la alte licee. Eu, impreuna cu cativa colegi am terminat la Colegiul National “Sfantu Sava” (devenit Liceul nr.1). Interesant este insa ca in ciuda acestor dispersari am ramas cu totii mai legati de liceul “Spiru Haret” decat de cele unde am terminat si am sustinut si examenul de bacalaureat.

Prima intalnire a noastra, la initiativa unuia dintre colegi (care a decedat intre timp) am avut-o la 20 de ani de la absolvirea liceului. Atunci, ne-am adunat in numar destul de mare, peste 30 din cei 45 colegi de clasa. Mai erau in viata si cativa profesori, in frunte cu fostul director al liceului, profesor de limba romana, George Serban (unchi din partea tatalui al lui Octavian Paler, si el fost elev al liceului).

Acea prima intalnire a fost si cea mai socanta pentru noi : ne despartisem adolescenti de 19 ani si ne-am reantalnit barbati, oameni maturi, care cu inceput de chelie, care cu kilograme substantiale in plus.

De atunci a devenit traditie aceasta intalnire anuala.

Astazi, din clasa noastră, au participat : unul dintre cei mai buni chimisti români, Carol Cristescu, onorat cu trei premii ale Academiei, pictorul Radu Costinescu, economistul Emanuel Reicher, mare maestru la şah de la 19 ani, avocatul Nicu Iacob si mai mulţi ingineri ca şi mine, Ion Ştefan Constantin, Horia Ionescu, Titus Ionescu, Cucuta, Capraru (geolog petrolist de formatie). Am remarcat si 12 absente: 7, plecati peste hotare iar 5…nemotivati!

mtl_01361

Eu am lipsit un numar de ani – intre 1971 si 1980, ani in care am lucrat la Timisoara si la Iasi, dupa care am revenit la aceste intalniri.

Devenise deasemenea o traditie a liceului si organizarea unor sesiuni ale elevilor cu participarea unor fosti elevi si profesori, in ziua de 12 decembrie – ziua Sfantului Spiridon, patronul spiritual al Liceului. La aceste reuniuni am luat parte si inainte si dupa 1989.

Intalnirile noastre au un caracter foarte deschis, amical. Ne prilejuiesc amintiri din anii de liceu, evocari ale unor intamplari, ale colegilor si profesorilor disparuti, ca si schimburi de pareri pe teme din cele mai diverse.

mtl_00692

Si de aceasta data, intalnirea noastra a durat peste trei ore.

mtl_01203

Un moment distinct a constat in prezenta la intalnire a directoarei liceului de la sfarsitul anilor 1980, care si-a amintit modul brutal in care a fost anulata sesiunea din 12 decembrie 1988 (care era consacrata si implinirii a 70 de ani de la Marea Unire din 1918).

Conducerea liceului facuse pregatiri speciale, invitand un numar mare de fosti elevi si profesori, multe personalitati cunoscute. Se pregatise si un numar special al revistei liceului – “Vlastarul” , revista initiata de Mircea Eliade, si el fost elev al liceului, si in care urma sa apara si un material scris de mine. Se tiparise si un program al manifestarilor, cu mentionarea numelor personalitatilor care isi anuntasera prezenta. In aceasta a constat probabil “imprudenta” conducerii liceului. In Program era anuntata si prezenta mea, pe atunci director al Editurii Tehnice, aflat insa sub un regim de supraveghere stricta din partea structurilor politice si de securitate. Conducerea municipala de atunci a PCR a considerat aparitia mea inacceptabila si a gasit cu cale sa suspende manifestarea, conducerea liceului fiind obligata sa anunte ca “are loc o actiune de deratizare”. Revista deasemeni a fost interzisa.

Asta s-a petrecut acum 20 de ani, ca sa ne reaminteasca intrun fel in ce climat ne aflam. Aceasta exprima dealtfel degradarea climatului si a starii de spirit din tara in acei ani, care s-a transformat in explozia sociala care a izbucnit in decembrie 1989, deci numai dupa un an, la inceput la Timisoara si apoi la Bucuresti, caracteristica Revolutiei Romane care a dus la prabusirea regimului Ceausescu si la trecerea tarii spre democratie si stat de drept.

mtl_0093


11 Responses to “DUPA 60 DE ANI”

  1. emigrantul Says:

    Ati participat vreodata la o intilnire cu colegii si profesorii prin care ati aniversat un anumit numar de ani de la absolvirea liceului sau facultatii?
    SONDAJ: http://www.sondaje.php0h.com/intilnire.php

  2. Mihnea Georgescu Says:

    Dragă Emigrantul,

    La întâlnirea de 10 ani de la terminarea liceului nu am participat, dar noi nu am fost un colectiv aşa de unit. Înainte legăturile inter-umane erau mult mai strânse, acum trăim în secolului individualismului, al atomizării sociale. Măreţia lui Ion Iliescu constă în aceea că este unul care ştie să se raporteze la OM.

  3. Mihnea Georgescu Says:

    Domnule Preşedinte,

    Cartea aceea pe care acordaţi un autograf este MARELE ŞOC DIN FINALUL UNUI SECOL SCURT? Interviurile cu Vladimir Tismăneanu?

  4. Mihnea Georgescu Says:

    P.S. Preiau şi eu fotografia cu Paharul, pentru blogul meu, cu menţionarea sursei, fireşte, sper că nu vă supăraţi. Mulţumesc!

  5. Iliescu şi Graalul « Mihnea Georgescu Says:

    […] Sursa: Blogul Preşedintelui Ion Iliescu […]

  6. cocoriki Says:

    Buna ziua, domnule presedinte si la multi ani cu ocazia celor 79 de primaveri ! Sunt un blogger din Constanta,nascuta pe 3 martie 1992 si parintii mei au dorit sa va felicite la fiecare aniversare,care este si pentru noi o sarbatoare de familie,dar nu am reusit niciodata pana acum.
    Sanatate multa va dorim inca o data, la fel si doamnei Iliescu pentru ziua de maine si sper sa imi tineti pumnii sa am si eu o cariera de succes ca a dumneavoastra, desi Pestilor nu le da nimeni niciodata prima sansa.
    Dar,dumneavoastra ati reusit!Cu respect,Nadoleanu Andrada, Constanta,
    eleva in clasa a X-a.C.N.M.B.

  7. doinabita Says:

    Buna ziua domnule presedinte!!! La multi ani, multa sanatate , fericire si tot ceea ce va doriti sa se implineasca!!! Ma simt onorata in aceasta zi de sarbatoare, a zilei dumneavoastra de nastere sa va trimit o floare virtuala cu multa sinceritate!!!
    As avea o rugaminte la dumneavoastra, cititi aici: http://www.dan.starclub.ro/noutati.html, este fiul meu…avem nevoie de ajutorul oamenilor!!!

    Bita Verginia Doina Zimnicea.

  8. samircocsura Says:

    Draga Domnule Iliescu,

    La Multi Ani! Va doresc sanatate si dumneavoastra si sotiei!

    Selma Cocsura din Constanta

  9. Mihnea Georgescu Says:

    @ cocoriki (Andrada Nadoleanu)

    Te salut cu stimă, şi eu am absolvit C.N.M.B. Constanţa.

    Colegiul Naţional Mircea cel Bătrân, pentru neiniţiaţi. Este un liceu superb, chiar pe faleza Mării Negre de la Plaja Modern…

    Felicitări!

  10. Mihnea Georgescu Says:

    Şi La Mulţi Ani şi ţie, Andrada…

  11. adrianche Says:

    Buna ziua si La Multi ANi !
    Ma roade de mult intrebarea domnule Iliescu cum va explicati ca unele state din zona care dupa revolutii nu au avut un presedinte si un guvern pro-comunist au evoluat mult mai bine si mai constant decat noi ?
    V-as mai spune ca am si eu un vis(ce-i drept nu prea ortodox) ca tare mult vreau sa stau si eu fata in fata cu un politician(de orice culoare politica ar fi el) si sa-i adresez niste cuvinte care sincer sa spun nu stiu daca se pot uita :))
    Eu in locul vostru mi-ar fi rusine ca timp de mai bine de 20 de ani ne-ati pacalit in mod constant, ne-ati furat toate visele si idealurile si mai mult v-ati batut joc de noi !!
    Eu ma gandesc cum naiba toti deputati/senatori..etc au ajuns putrezi de bogati in timp ce marea masa a romanilor se scalda intr-o saracie lucie ?
    De unde stimabile domn ? Ne puteti spuen si noua secretul ?
    D-aia cred ca toti umbla cu garzi de corp..multi n-ar mai fi in viata daca ar umbla singuri pe strada ..
    Va salut si va doresc viata lunga !

Leave a Reply

