SHANGHAI

 

DSC01907

Shanghai a fost si a ramas cel mai mare oras al Chinei (a ajuns la 19 mil.locuitori) – deschis spre lume – cel mai mare port al Chinei si unul din marile porturi ale lumii. Orasul a fost si se afla in avantgarda miscarii pentru „reforma si deschidere” a Chinei – initiata cu 29 de ani in urma de Deng Xiaoping. Aici s-a organizat prima „Zona economica libera” – pentru atragerea investitorilor straini. O legislatie foarte simpla, clara si de interes pentru partenerii straini – care nu s-a schimbat pe parcursul celor 30 de ani – a dat autonomie totala administratiei fiecarei zone sa negocieze si sa rezolve la fata locului toate problemele cu partenerii de afaceri. Niciun investitor strain nu e obligat sa negocieze, sa obtina aprobari de la vreo instanta administrativa centrala sau chiar la nivelul municipiului. Administratia zonei a asigurat sistematizarea teritoriului, dezvoltarea tuturor serviciilor (alimentari cu apa, energie, telecomunicatii) – gospodaria subterana, reteaua de drumuri de acces – si a tratat cu fiecare beneficiar, investitor, amplasarea constructiilor necesare (fie ca a fost vorba de unitati de productie industriala, cladiri de birouri, unitati bancare, comerciale, etc) rezervand totodata spatiile consacrate constructiei de locuinte.

Zona a cunoscut o dezvoltare spectaculoasa si pe orizontala si pe verticala. Cu prilejul fiecareia din cele patru vizite pe care le-am efectuat, incepand cu anul 1991, am avut cate ceva nou de vizitat. Nici de aceasta data nu au lipsit astfel de noutati. As mentiona doar cateva obiective:

In primul rand, cladirea, finalizata de curand – avand 492 m. – apartinand companiei „World Finance Center” este considerata, acum, cea mai inalta cladire din lume.

Etajul 94 al cladirii 

Obiectivul strategic al Chinei este de a transforma Shanghaiul in unul din principalele centre financiare ale lumii – si, in general, dezvoltarea economica viitoare sa se bazeze, mai ales, pe cresterea ponderii serviciilor.

DSC01928

In al doilea rand – trenul de mare viteza, bazat pe levitatie magnetica (MAGLEV). De cca.2 ani, acesta functioneaza in regim comercial (pentru pasageri), pe o distanta de 30 km., legand gara construita special pentru el – chiar in apropierea „World Finance Center” – de noul aeroport international Pudong – si acesta – o cladire moderna si cu dotari de mare tehnicitate.

DSC01940

Trenul parcurge aceasta distanta in cca. 7 minute, circuland cu o viteza de 430 km/h. In mod experimental a reusit sa depaseasca si 500 km/h. Este, in momentul de fata, trenul cu cea mai mare viteza din lume si singurul tren cu levitatie magnetica (fara roti si sine de cale ferata).

In zona centrala a Pudong-ului, doua cladiri atrag atentia prin forma lor deosebita. Una este cea consacrata Muzeului stiintei si tehnologiei ; o cladire de sticla, arcuita in plan orizontal, ingloband – in centru – o sfera uriasa de sticla (sugerand un ou – semn al genezei).

 DSC01988

Este dotat cu modele si standuri functionale, instructive mai ales pentru tineret. Un asemenea muzeu, foarte bine dotat, functioneaza de multi ani la Munchen. Este, cred, semnificativ ca autoritatile chineze s-au gandit sa plaseze si sa realizeze o asemenea institutie in cadrul unui ansamblu modern legat de progresul spectaculos al economiei chineze.

O a doua cladire de sticla, inchisa la culoare, sugerand o floare deschisa de lotus este noua cladire a Operei din Shanghai, pe care am vizitat-o numai in interior, la acea ora nefiind programat spectacol. Consulul nostru general ne-a descris-o ca o sala moderna, cu acustica exceptionala. Este, deasemeni laudabila amplasarea acestei institutii in centrul zonei Pudong.

Un punct de mare atractie il constituie in Shanghai  centrul traditional al vechiului oras, cu cladiri vechi de 400 de ani, in stilul atat de frumos al constructiilor chinezesti din lemn colorat in rosu si negru, cu acoperisuri arcuite, toate renovate si puse in valoare in toata splendoarea lor, gazduind magazine, cofetarii, restaurante, locuri de popas, spatii acvatice in care inoata pesti colorati, hraniti de vizitatori.

 

Spatiul este plin de lume – atat localnici, cat si turisti straini sau din diferite provincii ale Chinei. Prezenta in centrul orasului a acestei zone, vorbind despre traditia bogata a culturii chineze, in vecinatatea careia se ridica blocurile semete, cu arhitectura indrazneata, expresie a tehnicii si tehnologiei secolului XXI . Aceasta da farmec noului Shanghai, cu dinamismul sau economic spectaculos.

In imediata vecinatate a centrului vechi se afla Gradina Yu Yuan – de un farmec deosebit. Gradina reprezinta un spatiu de dimensiuni relativ modeste (cca.2000 m2) – pe care proprietarul sau – un om bogat al vremii sale, a amplasat un complex foarte variat de cladiri in stilul traditional al Chinei, intr-un spatiu natural conceput cu multa ingeniozitate – imbinare de lucii de apa, piatra selectata de natura cu forme diferite sau prelucrata, vegetatie, teren denivelat – un traseu variat si intortocheat, lasand impresia unui spatiu mult mai mare decat dispune gradina – si avand in centru – un singur spatiu mai larg – o curte interioara unde este amplasata o scena, cladirile laterale oferind si un fel de tribune – constituind un teatru in aer liber.

Gradina Yu Yuan este un punct de atractie turistica – care completeaza armonios centrul vechi, traditional, comercial al orasului.

Pentru anul 2010, la Shanghai este proiectata expozitia universala – care are drept tema „Better city – better life”. Sunt in curs de desfasurare lucrarile in spatiul rezervat expozitiei, tot in zona Pudong, de-a lungul raului Huangpu – in directia noului aeroport international Pudong-Shanghai.

Shanghaiul se prezinta de pe acum cu argumente substantiale in sustinerea temei expozitiei. Insa, Viceprimarul General al Municipiului care are raspunderi nemijlocite in acest domeniu, ne-a vorbit de lucrarile uriase aflate in derulare, privind, in special, infrastructurile – continuarea amenajarii de autostrazi, extinderea metroului orasului, care va avea 13 linii, insumand peste 400 km, lucrari de modernizare a noi cartiere, amenajarea de noi spatii verzi.

Pentru Romania este o adevarata provocare – proiectul expozitional si incadrarea lui in tematica expozitiei.

Advertisements

16 Responses to “SHANGHAI”

  1. Victor Says:

    Domnule Presedinte,

    Poza in care zambiti larg alaturi de cele doua chinezoiace este cel mai bun raspuns pentru cei care au ironizat prima poza asemanatoare. Important este ca va plac tinerii si ca ei va plac pe dumneavoastra.

  2. Victor Says:

    Erata:

    Cred ca mai corect ar fi :”Important este ca ii placeti pe tineri si tinerii va plac pe dumneavoastra. “

  3. cirlovacristian Says:

    Maglev,ca si tehnologie apartine germanilor.Chinezii(de altfel si altii)nu au “puterea” mintii atit de dezvoltata.Deci practic nici pe departe nu este un succes chinezesc caci altfel nici macar nu ar fi functionat.
    Din anumite puncte de vedere dezvoltarea se datoreaza occidentalilor-dezvolta capacitati de productie- si faptul ca aceasta tara,China,reprezinta o vasta piata de desfacere si comercializare,nici pe departe ca ar exista “superdotati” in afaceri sau pitipoance care au pretetentii de Business Women.

  4. sfinx667 Says:

    @cîrlovacristian,
    câtă ” erudiţie” şi ce limbaj ” elevat ”, concluziile referitoare la ” puterea minţii ” şi absenţa ” superdotaţilor ” aţi uitat să le argumentaţi …
    Poate aveţi amabilitatea să detailaţi exact la ce persoană faceţi referire :
    ” pitipoance care au pretetentii de Business Women. ” ?… nu că nu ne-am fi dat seama deja la articolul cui ” bateţi şaua să priceapă iapa ”, dar, aveţi ocazia dacă tot v-aţi avântat să descărcaţi tot arsenalul de invective, e deja o ” normalitate ” în blogosferă să ” punem la zid ” anumite femei jignindu-le ca la uşa cortului. Necuvincios, lipsit de orice fel de logică şi demn de milă cel mult, un astfel de comportament. Halal leaderi de opinie …
    Sibilla

  5. Ovidiu Says:

    Stimate presedinte Ion Iliescu, felicitari, poze extraordinare mai ales cu fetele in rosu.

    Vedeti ce face Geoana…

    Cu stima,
    Ovidiu.

    http://stirea.wordpress.com/

  6. celbun Says:

    Domnule presedinte, va multumim pentru relatarile dvs din China. Sper ca aceasta excursie va reincarcat bateriile si va pregatit pentru campania electorala ce urmeaza in aceata toamna.

  7. andreimoderat Says:

    Domnule presedinte, va apreciez pentru modul in care relatati pe blog incursiunea in China. Va intreb insa daca nu considerati ca acesta vizita ar putea fi asemuita vizitelor efectuate de Ceausescu inainte de 1989? Poate unii comentatori vor spune ca incercati sa va intoarceti la radacinile comuniste.

  8. emigrantul Says:

    Trenul de mare viteza Maglev din Sanghai nu pare sa fie nici pe departe un succes

    China a vrut sa fure tehnologia occidentala iar vest europenii sa le vinda un mijloc de locomotie ale carui dezavantaje le cunosteau, in speranta ca isi vor scoate cumva cheltuielile de dezvoltare si totodata vor perfectiona trenul pe banii chinezilor

    Maglev-ul din Shanghai functioneaza la 20% din capacitate, deci nu are calatori. Nu m-ar mira sa se renunte la el, in final. Nici rapiditatea sa nu este iesita din comun, el parcurgind traseul in lungime de 30.5 km in 7 min si 20 secunde, adica ruleaza cu o viteza medie de 250 km/ora.
    Sursa: http://en.wikipedia.org/wiki/Shanghai_Maglev_Train

    Mai degraba chinezii, prin constructia liniei de la Sanghai, au vrut sa testeze si totodata sa fure tehnologia vest europeana pentru a o folosi la trasee lungi de sute, mii de km unde intr-adevar o viteza medie de 400 km/ora face o diferenta semnificativa relativ la 100-120 cit se poate obtine pe o cale ferata obisnuita cu un tren clasic. Cu 400km/ora, 1000 km ar putea fi parcursi in doua ore si jumatate in timp ce cu 100km/ora ei sunt strabatuti in 10 ore.

    Se pare totusi ca Beijingul a renuntat la Maglev deoarece nici un proiect de linie lunga, cu levitatie magnetica, nu a fost aprobat de guvernul chinez, pina azi.
    ===============================================
    Vorbind despre Sanghai presedintele Iliescu remarca:
    /”trenul de mare viteza, bazat pe levitatie magnetica (MAGLEV). De cca.2 ani, acesta functioneaza in regim comercial (pentru pasageri), pe o distanta de 30 km., legand gara construita special pentru el – chiar in apropierea „World Finance Center” – de noul aeroport international Pudong – si acesta – o cladire moderna si cu dotari de mare tehnicitate.
    Trenul parcurge aceasta distanta in cca. 7 minute, circuland cu o viteza de 430 km/h. In mod experimental a reusit sa depaseasca si 500 km/h.”/
    dind evident de inteles ca trenul s-ar deplasa cu o viteza medie in jurul lui 430km/ora. Fals, asta este plafonul maxim la care Maglev-ul ajunge urmare a unei accelerari de peste 2 minute, dupa care trebuie sa incetineasca tot cam atita timp. Cu alte cuvinte, calatoria durind 7 minute este in realitate o accelerare-decelerare cu prea putin timp petrecut la viteza maxima, lucru care indica faptul ca traseul este prea scurt pentru a pune in valoare avantajele tehnologiei Maglev.

    7 minute=420 secunde. Viteza trenului este 30km/420s=71.4m/s=257km/ora, nici vorba de 430km/ora. Ceea ce conteaza este viteza medie iar 257km/ora nu pare ceva iesit din comun.

  9. mihairau Says:

    Domnule Iliescu, relatarile de pe blogul dvs imi aduc aminte de reportaje publicate inainte de 89 despre incursiunile lui Ceausescu in diferite state comuniste. Cred ca aceasta excursie in China nu reprezinta decat un pelerinaj in comunismul in care ati activat si dvs si de care nu v-ati dezis categoric.

  10. sfinx667 Says:

    Domnule Preşedinte Ion Iliescu,
    privesc imaginile şi mă bucură căldura ce emană din toate, desigur, mă refer la zâmbetul dumneavoastră, vă simţiţi bine primit, sunteţi degajat, interesat de toate şi totuşi buna dispoziţie răzbate spre privitor, pentru că e clar că ea există. Bine ar fi să fie mulţi din politicienii noştri atât de vioi, energici şi umani, să aibă măcar jumătate din înţelepciunea domniei dumneavoastră şi , mai ales, să aibă abilitatea de a gândi în perspectivă … măcar de ar lua exemplu, model pe preşedintele Ion Iliescu, căci, de impostori, fanfaroni , farisei şi cameleoni, geme deja biata spinarea tărişoarei noastre.
    Oare noi, la ce potenţial , diversitate, bogăţie de forme de relief, locuri fascinante, etc. avem, nu putem să investim, să avem la rândul nostru câteva ” Gradini Yu Yuan ”, cum ar fi ca mic exemplu în Cheile Nerei, exemplele sunt mii, dorinţă, motivaţie puternică, disponibilitate să existe, un strop de credinţă şi nu există nu se poate, nu există ! Am avea atât de multe de câştigat, s-ar ivi sute de alte oportunităţi, ar înflori zone întregi . Nu pot să nu mă întristez că, la noi, puţinii oameni ce nici nu s-au resemnat, nici nu s-au erijat în analişti politici ( că bubuie deja biată România de câţi au răsărit de la revoluţie încoace, precum ciupercile după ploaie ) ar dori să investească, să se implice şi , fie sunt puşi pe fugă de baronii zonei vizate, fie renunţă după un timp, exasperaţi de drumurile, munţii de acte, miile de uşi şi birouri pe unde trebuie să … treacă, mă abţin să zic şi altceva. Firesc, ioc proiecte, ioc rezultate, vă rog să-mi scuzaţi expresia, recunosc, sună sec …
    Bine ar fi să ne trezim la realitate, să coborâm cu picioarele pe pământ, să aibă loc cu avevărat acea schimbare în bine, sunt atât de mulţi specialişti, profesionişti pe care un mic imbold, o scânteie, puţină deschidere şi disponibilitate din partea autorităţilor i-ar motiva şi ambiţiona să exceleze fiecare în domeniul său şi desigur în interesul tuturor, al ţării, până la urmă. Ei bine, în opinia mea, eu la actuala conducere a ţării nu am observat nimic în acest sens, doar slogane, promisiuni, cifre aruncate în dorul lelii menite să ” prostească poporul cu televizorul” , atât . Şi nu-i mai vreau şi m-am săturat de ei, recunosc tot.
    Da domnule Preşedinte, mi-e ciudă , ciudă că s-ar putea urni atât de multe dacă s-ar dori cu adevărat !
    Stimă şi deosebită consideraţie , Omului care poate şi vrea – Ion Iliescu,
    şi recunosc iarăşi, că-mi vine să-i blestem pe cei care nu vă stau în preajmă şi nu iau notiţe şi nu cumpănesc la sfaturile domniei dumneavoastră, sunt fie ” apucaţi de streche ” fie şi-au vîndut sufletele deja, dar zdraveni nu … din nou cer scuze, dar eu spun. Al meu să fie păcatul dacă greşesc, Doamne, Doamne mă iartă, căci mă ştie.
    respecte deosebite şi vă mulţumesc frumos pentru ocazia de a-mi exprima opinia,
    Sibilla
    P.S … între timp Clujul nostru mândru şi drag a bătut Roma !!! :)
    Cred că până şi Dumnezeu zâmbeşte !

  11. beheader69 Says:

    Populatia planetei oricum se afla intr-o crestere exponentiala,iar resursele,fie ca vrem sa credem sau nu,si ele scad la fel de exponential.

  12. krudus Says:

    Cand un Om ne impartaseste si noua din realitatile traite de acesta, nu pot decat sa-i multumesc.

    Frumoase imagini, interesante relatari.

    Oare cati dintre noi sunt apreciati si invitati in afara tarii ?…cred ca trebuie sa mai meditam inainte de-a fi malitiosi in comentariile noastre visavis de Presedinte.

    Multa sanatate, domnule Presedinte !

  13. radualexandrupsd3 Says:

    Ascensiunea Chinei ca si putere de prim rang pe o scena geopolitica dominata de o singura superputere si alte cateva puteri regionale este de natura sa ne ridice o intrebare legata de modul in care se vor derula relatiile dintre tara noastra si aceasta posibil noua superputere ?
    Debutul relatiilor dintre Romania si Republica Populara Chineza a fost unul spectaculos si favorabil noua .
    La sfarsitul razboiului Taiwanul a devent succesorul legal al Chinei imperiale in toate institutiile internationale ce o aveau drept parte inclusiv la ONU .
    In acest context Romania a devenit principalul avocat la ONU al Republicii Populare Chineze miltand pentru intrarea in acest organism precum si pentru un loc in consiliul de securitate .
    Acest demers al diplomatiei romane s-a concretizat prin aderarea mai rapida a Republicii Populare Chinze la ONU .
    Nu intamplator pe toata perioada comunista relatiile dintre cele doua tari au fost deosebit de bune continuand sa fie astfel si in prezent .
    In ceea ce priveste conturarea unui parteneriat strategic in Asia cred ca acesta trebuie privit in contextul mai larg al aliantelor in care Romania este deja parte aliante care la randul lor cred ca trebuie privite avand in vedere interesele pe termen lung ale tarii noastre .

  14. Victor Says:

    Domnule Presedinte,

    Comentariile realizate de celbun , andreimoderat si mihairau au facut parte dintr-un test realizat de Hotnews.ro la care au fost supusi mai multi politicieni care au bloguri pentru a le verifica rezistenta la critici. Spre deosebire de Dancu care se impauna – absolut pe nedrept pentru ca m-a cenzurat si pe mine- ca pe blogul lui poate scrie oricine in timp ce al dumneavoastra este supus cenzurii, ati trecut testul. Felicitari pentru deschiderea dovedita.

  15. Presedintele Iliescu trece testul « Bloggereala Politica Says:

    […] Iliescu a demonstrat ca este deschis la critici si a publicat fara discutii comentariul negativ. Daca Adrian Nastase s-a […]

  16. inbonobo Says:

    Domnule Presedinte,

    Pentru prima data pe blogul Dvs., sunt un pic dezamagit ca aveti un blog plin de date obiective, dar mai putin de sentimente si opinii. Desigur, nu ma astept sa gasesc crampeie din lirica iliesciana (in masura in care acestea exista), dar poate ca nu numai criticii Dvs. cat in special fanii s-ar bucura sa cunoasca mai bine omul din spatele politicianului. Ce m-as fi bucurat eu sa aflu de la Dvs. ar fi, de pilda, daca in China, sub despotii lor luminati, exista democratie.. :)

Leave a Reply

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s


%d bloggers like this: