“CANALUL” DUNARE – BUCURESTI

Intrucat in presa s-a vehiculat ideia reluarii lucrarilor la asa-numitul Canal Dunare-Bucuresti, Ministerul Transporturilor initiind chiar un Proiect de Hotarare in acest sens, m-am adresat, printr-o scrisoare, Primului Ministru, considerand ca o asemenea decizie este o eroare care ignora argumentele rationale ale specialistilor care s-au opus la vremea lor, acestei idei a lui Ceausescu. In esenta, Nicolae Ceausescu – influentat de oameni, probabil interesati, sau neinformati – a adoptat decizia respectiva , in momentul finalizarii lucrarilor la Canalul Dunare-Marea Neagra, in ideea transferarii tehnicii si fortei de munca la o lucrare similara, ca profil si dimensiuni.

Eu lucram atunci (in perioada 1982 – 1984) la Consiliul National al Apelor.

Care au fost obiectiile noastre atunci, care raman valabile si astazi si, pe care le-am rezumat in scrisoarea mea catre PRIMUL ministru :

1.- De ce este necesara aceasta lucrare ? – este intrebarea fireasca la promovarea oricarui proiect de investitii! Raspunde ea vreunei necesitati? Exista vreun trafic de marfuri intre Bucuresti si Dunare?

Precum se stie, dupa razboi, traficul fluvial pe Dunare (foarte activ inainte) a disparut aproape total, atat traficul de marfuri, cat si de pasageri. Pana si tabla navala produsa la Galati este transportata la beneficiari – santierele navale de la Dunare (Orsova, Turnu Severin, Giurgiu, Braila) pe calea ferata, nu pe Dunare.

Datorita traficului modest pe Dunare, nici Canalul Dunare-Marea Neagra nu este eficient, nu-si acopera cheltuielile.

In aceste conditii, care este ratiunea promovarii unei investitii foarte costisitoare pe cursul Argesului, pentru a transporta CE?

2. – Lucrarea este impropriu denumita “canal”. Este vorba de amenajarea albiei inferioare a raului Arges (aval de acumularea Mihailesti). Ca toate raurile noastre, Argesul are un regim hidrologic foarte variabil, mergand de la debite minime, la varsarea in Dunare de 10 metri cubi pe secunda (la ape mici) – pana la 2000 metri cubi pe secunda , debit de viitura inregistrat in anul 1941, cand Oltenita a fost inundata, prin escaladarea digurilor de protectie, de o viitura a Argesului. In 1979, pe raul Doamnei, afluient al Argesului, s-a format o viitura de 1000 mc/sec. care a provocat mari pagube (inclusiv blocarea cu “plutitori” a prizei de apa a Combinatului Petrochimic Pitesti, care si-a incetat activitatea aproape o saptamana; iar o draga aflata la coada lacului de acumulare Prundu a fost smulsa de viitura si distrusa de pilele barajului. Aceasta ar fi soarta barjelor preconizate a efectua transport pe “canal” – in conditii de viituri, pe Arges sau pe Neajlov).

3.- Argesul, ca toate raurile interioare, este un mare caraus de material solid (aluviuni). In conditii naturale el transporta peste 4 mil.m3 de aluviuni.Toate lacurile de acumulare, din amonte spre aval, cunosc un proces rapid de colmatare. Lacurile Bascov si Prundu – de dimensiuni comparabile cu biefurile preconizate in proiect pentru asa-zisul “canal” – s-au colmatat total in decurs de cca.5 ani. Se poate constata acelasi proces pe cursul raului Olt, amenajat in trepte hidrotehnice pentru scopuri energetice. Aceeasi soarta ar putea avea si treptele hidrotehnice amenajate pentru asa-zisul “canal” – care ar deveni inutilizabil pentru scopul propus. Este surprinzatoare ignorarea acestui fenomen de catre proiectant !

4.- In fine, un ultim impediment – calitatea apelor de pe cursul inferior al Argesului, ca urmare a deversarii apelor uzate ale municipiului Bucuresti in Dambovita, care ajung in Arges la Budesti si apoi in Dunare.

Peste jumatate din apa de consum a Bucurestiului provine din Arges (captata la Ogrezeni). Dar toate apele uzate ale orasului deverseaza in Dambovita, la Glina. Toate localitatile de pe cursul inferior al Dambovitei si Argesului suporta consecintele acestor deversari de ape uzate. De mult au disparut zonele legumicole care foloseau apa Argesului (si a Dambovitei) pentru irigare. Efectele se resimt si pe Dunare, de-alungul malului romanesc, de la Oltenita la Calarasi.

De aceea, o lucrare de maxima urgenta ar fi terminarea lucrarilor la statia de epurare a apelor uzate de la Glina.

5.- Lucrarile efectuate inainte de anul 1989, la indicatiile lui Nicolae Ceausescu, pe Argesul inferior, pentru asa-zisul “canal” au afectat capacitatea albiei minore a Argesului de tranzitare a unor debite de viitura. In ciuda unor lucrari de recalibrare, efectuate dupa 1990, si a existentei acumularii nepermanente de la Mihailesti, proiectata tocmai pentru atenuarea viiturilor, se impune o revizuire a situatiei actuale a albiei si promovarea unor lucrari de crestere a acestei capacitati, sau de atenuare a viiturilor (inclusiv un posibil polder in zona de confluenta cu raul Neajlov)

¤ ¤ ¤ ¤

Aceste probleme au format obiectul unei intalniri la Primul Ministru cu specialisti de la Ministerul Transporturilor precum si cu cei din domeniul gospodaririi apelor.

AVID2498

S-a stabilit sa se efectueze o analiza a acestor probleme si sa se reconsidere modul de valorificare optima a lucrarilor existente la preconizatele noduri hidrotehnice – avand ca obiectiv esential capacitatea albiei de tranzitare a apelor mari si a lucrarilor hidrotehnice de atenuare a undelor de viitura, ca si producerea de energie electrica.

Functia de transport eu o consider, pe cat de nenecesara pe atat de iluzorie !

Advertisements

8 Responses to ““CANALUL” DUNARE – BUCURESTI”

  1. Victor Says:

    Domnule Presedinte,

    Desi dumneavoastra sunteti ca de obicei un DOMN, am s-o spun eu : vor sa mai arda niste bani. Asta este raspunsul. Realizeaza ca din toamna nu vor mai fi de unii singuri la guvernare sau poate deloc si mergand pe principiul “ce e in mana nu-i minciuna” incearca sa vare acum pe final de mandat aceste proiecte nefolositoare dar extrem de costisitoare in ideea ca de contracte vor beneficia, evident, firmele “prietene”.

    Le faceti viata grea Domnule Presedinte si luati asupra dumneavoastra tot greul opozitiei dar sunteti singurul care mai poate face cate ceva concret si pentru amarati. Altfel, astia sunt in stare sa ne jupoaie numai sa le mearga lor bine.

  2. Mihnea Georgescu Says:

    Domnule Preşedinte,

    Felicitări pentru articolul extraordinar de bine documentat! Eu însumi am fost un adept al acestui proiect. Mi se părea elegant ca Bucureştii să devină port la Dunăre. În faţa argumentelor imbatabile ale specialistului hidrolog, trebuie să recunosc că aveţi drepte – este o utopie!

    Păcat! Mi-ar fi plăcut un Bucureşti – Port la Dunăre…

  3. emigrantul Says:

    TERMINAREA CANALULUI DUNARE – BUCURESTI, UN PRETEXT PENTRU DEVALIZAREA BUGETULUI STATULUI DE CATRE COMPANII PARAZIT

    Domnule Presedinte,

    Deoarece tema canalului Dunare – Bucuresti a mai fost dezbatuta, pe situl lui Ion Iliescu, de o maniera similara (a se vedea adresa mai jos mentionata), voi face, la cele scrise de dvs., acelasi comentariu pe care l-am mai postat pe 30 Martie 2008.
    Nu cred, totusi, ca explicatiile tehnice ce le dati sunt principalul contraargument in motivarea neiceperii lucrarilor ci altele pe care am incercat sa le surprind in mesajul meu din urma cu 5 luni.

    In concluzie, trebuie oprita o tentativa clara de escrocare a Poporului Roman cu o noua lucrare care va absorbi fonduri importante fara a se realiza efectiv nimic, in sensul ca asemenea canal nu va fi terminat niciodata de regimul infractoro – capitalist care conduce Romania. Acesti nemernici nici macar nu au intentia sa finalizeze calea nevigabila ci doar sa foloseasca lucrarile ca pretext pentru extorcarea de bani.

    Citat emigrantul ( March 30, 2008 at 10:50 pm )
    /”Referitor la Canalul Dunare – Bucuresti, realizarea sa in momentul actual nu se justifica. Aici va dau dreptate. Orice investitie cu rezultate incerte in materie de rentabilitate trebuie oprita pentru ca nu face altceva decit sa dea lovitura la bugetul statului, cu alte cuvinte sa participe la saracirea oamenilor. Sistemele capitaliste sunt arhicunoscute in materie de ineficienta a folosirii banilor pentru atingerea obiectivului initial, pericolul deturnarii fiind urias. Traim intr-o societate in care conducerea statala este dusmanul poporului si ca urmare orice forte care tin cit de cit cu oamenii si au cumva o autoritate la nivel national, trebuie sa se opuna aruncarii a sute de milioane pe apa simbetei.”/
    https://ioniliescu.wordpress.com/2008/03/30/interventii-2/#comments

  4. Gabriela Savitsky Says:

    Cu luciditatea şi măsura pe care le-aţi dovedit în atâtea împrejurări, aţi găsit şi de data aceasta o modalitate de a stopa derapajele “furiei constructivistice” la finalul mandatului guvernului Tăriceanu.
    Eu am gândit că nu e nimic de făcut şi se vor angrena în acest proiect costisitor şi inutil. Cu banii – cadou pentru firmele constructoare se pot renova şi utila şcolile din ţară. Nimănui nu pare să-i pese de modul în care se desfăşoară educaţia, la noi, bine că avem “arie curriculară” şi alte drăcovenii inutile şi nu avem bază materială pentru ca viitorul de mâine să aibă unde să înveţe, să facă sport, să mănânce.
    A existat un proiect al guvernului Adrian Năstase, after scool, abandonat, desigur. Majoritatea părinţilor sunt ocupaţi, după-amiaza. Ăsta este motivul pentru care copiii îşi cumpără mâncare de tip fast-food. Sport, nu se mai face în şcoli. Sălile de sport (Năstase) sunt locul de desfăşurare al expoziţiilor de tot felul, pentru că şcolile trebuie să se autofinanţeze. Nici un guvern nu s-a gândit şi nu s-a ocupat serios de condiţiile în care cresc, trăiesc, sunt educaţi, mănâncă, se joacă, se distrează copiii. Mereu cârpim. Nu avem un recensământ al copiilor, nici nu ştie nimeni câţi sunt, de fapt. De aici şi până la atrocităţile pe care le-a comis asistenta maternală din Bistriţa (pentru că “sistemul” este gândit prost şi ineficient) nu-i decât un pas. Acest caz a ajuns de notorietate, dar alte mii de copii sunt abuzate, exploatate, cu vieţile nimicite, într-o ţară fără stăpân. În care, iată, unii, se gîndesc la proiecte megalomane, inutile, doar ca să mai “fabrice” nişte bani pentru partid.

  5. Presedinte al Boborului Says:

    Nu am pricep in aceasta chestiune, dar argumentul domnului Iliescu trebuie luat in considerare cu toata seriozitatea, dl Iliescu este specialsit in ape (permiteti o gluma),

    le mai si ingheata ….

    dar de asta data fiind canicula …

    Lasam gluma, cred ca dl Iliescu a punctat cu precizie chestiunea, ramâne sa stabileasca specialisti solutia optima (dl Iliescu este unul din specialisti), din pacate boala noastra este politizarea excesiva. Si dl Mihnea Gheorghiu a spus câteva vorbe de bun simt, carui român nu i-ar fi placut sa aveam si noi un astfel de canal navigabil.

  6. Mihnea Georgescu Says:

    Dragă Preşedinte al Boborului,

    Deşi scriem de pe poziţii (aparent) divergente uneori, trebuie să recunosc că aveţi dreptate de această dată.

    Ah, şi mă numesc MIHNEA GEORGESCU, nu MIHNEA GHEORGHIU, deşi asocierea cu distinsul academician, măcar nominală, mă onorează.

  7. sfinx667 Says:

    Domnule Presedinte Ion Iliescu,
    intelegem ca va implicati si veti coordona specialistii si profesionistii , ca ati gandit deja un proiect eficient si cu rezultate pe masura !
    Iata modelul de guvernare de care tara asta are nevoie, sunt convinsa ca multi sunt specialistii cu mare experienta din domeniul hidrotehnic si hidroenergetic care nu numai ca vor inflorii la auzul vestii, ci, cu drag si multa daruire va vor sprijinii in toate demersurile necesare finalizarii obiectivelor propuse, iar de beneficiile ce decurg ne vom bucura, noi , cetatenii tarii.
    Riscam sa vedem alte noi modele de motociclete, alte fumuri si fite ale divelor de ” succesuri “, alte conturi pompate de zor… Doamne Ajuta !
    stima si respect,
    Sibilla

  8. Dacy Says:

    Le-a venit ideea pentru că ei au prea mulţi bani…(sau mai bine zis, n-au destui… şi mai vor o acoperire pentru a mai putea lua ca nesătuii din bugetul românilor… care şi aşa nu este prea mare).
    Poate cred că dacă transformă Bucureştiul în port, vom avea un mai mare renume european… dar pentru asta ar trebui ca măcar Dunărea să aibe un renume…
    Poate că eu greşesc, dar poate nu… dar ei sigur o fac…
    Toate bune domnule Iliescu! :D

Leave a Reply

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s


%d bloggers like this: