RECONSTRUCŢIA CAPITALEI

 

Referirea (@ emigrantul) la faptul că reconstrucţia Capitalei  ar trebui să înceapă de la cota 20 m  nu este chiar lipsită de sens. Într-adevăr, oraşul s-a dezvoltat vertiginos, într-un timp scurt, pe o infrastructură (subterană şi supraterană) depăşită!

În plus, creşterea rapidă a numărului de autovehicule şi dezvoltarea anarhică a construcţiilor (domeniul imobiliar devenind cât mai dinamic şi mai profitabil), în condiţiile nerespectării unor reguli elementare de urbanism, au amplificat problemele şi aşa complicate ale gospodăriei comunale. Este un proces mai general, în lumea contemporană. Aşa încât se impune o regândire, din toate punctele de vedere, a cadrului legislativ şi instituţional al gospodăririi şi planificării dezvoltării coerente a unei asemenea aglomerări urbane! Dincolo de problemele curente ale gospodăririi oraşului, ale circulaţiei, spaţiilor de parcare, protejarea şi extinderea spaţiilor verzi etc. se impune şi elaborarea unui plan general, de perspectivă, pe 30-50 ani, care să prevadă toate condiţiile de dezvoltare modernă a oraşului, ca un oraş aerisit, ecologizat, în care să se poată convieţui civilizat. Aceasta trebuie să înceapă cu organizarea şi dezvoltarea subteranului:

– sistematizarea reţelei de canalizare şi asigurarea secţiunilor necesare pentru transportul apelor uzate şi pluviale, astfel încât să nu se mai producă inundarea străzilor la fiecare ploaie mai abundentă. Aceasta trebuie finalizată cu construcţia staţiei de epurare a apelor uzate ale oraşului, de la Glina (care trenează de peste 30 de ani) ;

– modernizarea reţelei de alimentare cu apă a oraşului, înlocuirea tronsoanelor vechi de conducte, multe corodate, cu pierderi mari de apă, ca şi extinderea ei în toate cartierele oraşului şi în suburbii;

  revederea şi modernizarea reţelelor de termoficare. Aici va trebui gândită şi soluţia de perspectivă a oraşului – pentru această problemă care afectează viaţa cetăţenilor oraşului, în special în sezonul rece ;

– sistematizarea tuturor reţelelor subterane de cabluri de transport pentru energie electrica şi a cablurilor de telecomunicaţii şi a celor de televiziune.

Toată această gospodărie subterană a oraşului trebuie să capete, în câteva decenii, soluţii moderne – de grupare a lor într-un sistem de canale – conducte vizitabile. Trebuie să dispară practica actuală de “spargere” a străzilor pentru fiecare intervenţie de avarie, sau racordari noi, fie la conducte de apă, fie la cabluri energetice sau de telecomunicaţii, fie pentru completări ale acestora. Este ceea ce multe mari oraşe ale lumii au realizat de multă vreme (aşa-numitele “străzi cu fermoar”) fiind lipsite de aspectul obişnuit de la noi, când nu se termină bine o reparaţie de stradă, o intervenţie la conducta de apă (să spunem) şi intervin alţii (cei de la sistemul energetic sau de la telecomunicaţii) cu noi lucrări, astfel încât străzile dar si traficul se află permanent deranjate de o categorie sau alta de lucrări în subteran!

O planificare pe termen lung a modernizării oraşului trebuie să înceapă cu sistematizarea şi reconstrucţia subteranului (la care se adaugă reţeaua de metrou, care poate constitui şi un cadru de sistematizare a celorlalte reţele de servicii subterane!).

A doua mare lucrare trebuie să vizeze reţeaua de străzi, de artere de circulaţie şi a spaţiilor de parcare, care să asigure decongestionarea actuală a oraşului. Aceasta ar trebui să înceapă cu realizarea centurii de ocolire a oraşului (poate, în perspectivă, chiar două centuri – având în vedere extinderea zonei metropolitane); apoi, proiectarea marilor artere şi noduri de circulaţie ale oraşului; realizarea zonelor de parcare (inclusiv în subteranul noilor construcţii, în construcţii speciale, sub şi supraterane – într-o reţea care să acopere toate cartierele oraşului).

În al treilea rând, măsuri speciale pentru apărarea spaţiilor verzi (parcuri, grădini, scuaruri), ca şi amplificarea acestora – atât în diferite cartiere ale oraşului, cât şi prin reîmpădurirea unor suprafeţe din jurul oraşului (refacerea de spaţii împădurite – în ultimii ani fiind distruse multe asemenea suprafeţe de păduri – nu doar pădurea Băneasa – care constituiau adevăraţi “plămâni verzi” ai Bucureştilor.

În al patrulea rând, trebuie reconsiderate şi întărite atribuţiunile funcţiei de arhitect-şef al oraşului, care ar trebuie să fie o personalitate cu autoritate superioară în acest domeniu care să impună reguli stricte în privinţa lucrărilor de construcţie şi urbanism ale Capitalei – eliminand arbitrariul şi  anarhia care domneşte azi în această privinţă!

Advertisements

14 Responses to “RECONSTRUCŢIA CAPITALEI”

  1. RECONSTRUCŢIA CAPITALEI Says:

    […] Citeste Aici mai multe detalii pe sursa originala a artricolului… […]

  2. cirlovacristian Says:

    Buna seara.
    Multe dintre cele enumerate sunt ”de competenta”unor societati comerciale ,cu care PMB a incheiat contracte comerciale.
    1.Retele de alimentare cu apa potabila si menajera,inclusiv retelele de evacuare a apelor murdare(si de polaie) sunt sub orinduirea unei societati cu capital privat.
    2.reteaua de termoficare;aburul si apa calda este practic un ”rezidiu” refolosit care ne este vindut ca fiind …..(ceva iesit din comun).teoretic si practic este foarte ieftin numai ca se aplica un adaos comercial si o regie prea ridicata.
    3.retelele de telecomunicatii,respectiv cabluri,antene -domeniu privat
    4.retelele de alimentare cu energie electrica -domeniu privat
    5.iluminatul stradal-Luxten-privat

    Orasele occidentale au rezolvat aceasta problema deoarece COMUNITATEA (din oras si tara respectiva)NU ACCEPTA ASA CEVA.REPARATII PESTE REPARATII,ASFALTARI PESTE ASFALTARI,ETC….
    IN GERMANIA DE ASTAZI REZISTA SI ACUM INFRASTRUCTURA DIN PERIOADA SECOND WAR.
    VA ROG SA VA UITATI IN BUCURESTI CIND SOSESTE PRIMAVARA SI MAI DISCUTAM.

    Planificarea pe termen lung se face cu specialisti nu cu opurtunisti si marmoragii,marinari sau lautari.
    Pentru parcari……O da sa-l intrebam pe cocos si urdea ce planuri au
    Practic trebuie sustinut si respectat un singur sistem pentru toata lumea,adica daca nu dai sau dai spaga nu primesti AC daca nu ai spatiu de parcare aferent si nici autorizatie de functionare.

    Strazile si largirea lor este o problema foarte interesanta deoarece pot interveni si evacuari fortate.

    Spatiile verzi: sa-l intrebam pe fostul si actualul primar cum de s-au gindit asa de mult la Parcul Bordei.Mai avem si Herastrau ohoo.
    Sincer exista o norma Europeana care trebuie respectata,daca nu ………primarul pleaca intr-o vacanta prelungita.Crede cineva ca Romanii cunosc acest lucru?

    Va multumesc

  3. Bibliotecaru Says:

    Din păcate pentru emigrantul, eu spuneam asta. El nu făcea decăt să mă combată cu argumente unic-lateral dezvoltate. :)

  4. emigrantul Says:

    Domnule Presedinte

    A) Observatiile dumneavoastra cu privire la organizarea subteranului Capitalei ( sistematizarea reţelei de canalizare, modernizarea reţelei de alimentare cu apă a oraşului, sistematizarea tuturor reţelelor subterane de cabluri, etc.) contin o puternica nota de realism care nu are legatura cu ideile userului Bibliotecarul ce prin “refacere de la cota -20 m” intelege demolarea orasului si reconstruirea sa dupa modelul ipotetic al unor metropole vestice despre care nu da nici un fel de informatii concrete pentru ca nu are mare experienta cu occidentul cum de altfel nici dumneavoastra nu aveti.
    Citat Bibliotecarul: “din actuala capitală să se elimine rând pe rând blocurile de pe lângă străzile principale”, mai exista si alte citate pe care le-am dat intr-un comentariu facut de mine zilele trecute.

    B) Vorbiti de gruparea cablurilor electrice, retelei de canalizare, apa potabila, gaze, etc. intr-un sistem de tunele vizitabile. De ce nu demarati un proiect pilot intr-o zona limitata a capitalei pentru a vedea cit de viabila este o asemenea initiativa! Poate ca, desi pare bun, conceptul acesta de grupare nu se va dovedi rezolvator de probleme ci creator de nacazuri cum ar fi: explozii ale tevilor de gaz care avariaza celelalte conducte si retele de distributie din tunel, paralizind cartiere intregi pe zile bune. Deci, trebuie testat si vazut daca idea este intr-adevar viabila!

    C) Referitor la decongestionarea circulatiei din Bucuresti.
    Nu cred ca centura va rezolva mare lucru deoarece majoritatea masinilor care circula prin Capitala sunt ale bucurestenilor ce se deplaseaza intre doua puncte (a) si (b) ale orasului. Totusi, inelul trebuie facut deoarece va conduce intr-o oarecare masura la fluidizarea traficului prin oferirea mai multor posibilitati de acces celor care intra sau ies din oras.

    D) Toate proiectele dumneavoastra, domnule presedinte nu sunt realiste deoarece ar impune existenta unei miini de fier care sa coordoneze activitatile de reconstructie-modernizare. In Romania nu exista asa ceva deoarece sistemul Capitalist nu este eficient la capitolul constructii, inghitind bani multi si facind lucrari putine, de slaba calitate pentru ca altfel nu ar fi profitabil iar dupa cum stim profitul este motorul care sta la baza capitalismului. Cu banii pe care comunistii i-au folosit la constructia tuturor obiectivelor ce le-au edificat in tara ( blocuri, metrou, cladiri industriale, sosele, etc. ) repet cu acesti bani in vest deabia daca se construia un oras de 500 000 locuitori!

    Asta este adevarata fata a capitalismului:
    ==========================
    http://canada.ifastnet.com/Drumuri.html
    ==========================
    Imaginile din linkul de mai sus au fost facute intr-una din cele mai dezvoltate tari din lume (pe locul trei in ierarhia mondiala).

  5. emigrantul Says:

    CITA ION ILIESCU
    “trebuie reconsiderate şi întărite atribuţiunile funcţiei de arhitect-şef al oraşului, care ar trebuie să fie o personalitate cu autoritate superioară în acest domeniu care să impună reguli stricte în privinţa lucrărilor de construcţie şi urbanism ale Capitalei – eliminand arbitrariul şi anarhia care domneşte azi în această privinţă!”

    DOMNULE PRESEDINTE,

    Cum puteti fi asa naiv incit sa credeti ca o singura persoana chiar si cu autoritate marita, poate sa lupte impotriva unor interese financiare uriase. Atita vreme cit seful statului (ales de popor) nu are autoritate, cum sa faca ordine arhitectul sef. Atita timp cit un om votat de milioane de romani nu poate sa impuna ordine ce poti cere de la un arhitect fie el cel mai mare.

    Romania in momentul de fata este un teritoriu impinzit de viermi lacomi care pe alocuri au inceput sa colcaie. Acesti viermi incearca sa convinga poporul ca asa este bine, asta este viitorul si ca este nevoie de cit mai multi viermi pina suprafata statului va deveni alba.

    Viermii trebuie omoriti si numai comunistii pot face asta. Eu sint convins ca in maxim 15 ani comunismul va reveni la putere si majoritatea exploatatorilor si profitorilor de azi vor avea ocazia sa faca cunostiinta cu plutoanele de executie.

    REGIMUL ACTUAL A VENIT LA PUTERE PRINTR-O EXECUTIE, TOT O EXECUTIE VA DUCE LA DISPARITIA SA!

  6. cirlovacristian Says:

    In linii mari acestea sunt necesitatile unui cetatean ce locuieste intr-un oras.Rezolvarea pune probleme.Lipsa de profesionalism si nesimtirea unor primari(si consilieri) au ajutat la haosul bineinteles si cetatenii au ajutat la acest proces.Sa nu uitam caci consilierii au fost alesi pe liste(o mare gloata)

    exemplu de rezolvare trafic(copiat desigur)

    Orasul Bucuresti,ca multe alte orase Europene,are o desfasurare si dezvoltare circulara.Acele orase-capitala care sunt dezvoltate in acest mod sunt impartite in inele,unul central,unul (doua sau trei) secundare si unul periferic-linia de centura(Berlin,Londra,Paris,Roma,Varsovia,etc…..).Aceste inele fiind strabatute de alte strazi radiale care se intilnesc in inelul central.De ce acest model nu este aplicat in Bucuresti?
    Acest mod are unul dintre cele mai mari avantaje:
    este cel mai simplu mod de a controla si monitoriza traficul.Trafic care este foarte dinamic.Datorita faptului ca circulatia si parcarea vehicolelor este aleatoare.In functie de necesitatile conducatorilor de vehicole pot apare: fluidizare de trafic sau ambuteiaj.Problema cea mai mare este ambuteiajul.Ambuteiajul apare la intersectia unor strazi(bulevarde,etc..)In acest stadiu,de ambuteiaj,degajarea circulatiei este rezolvata cu ajutorul bretelelor de intrare si iesire sau dupa caz cu ajutorul unor ”sens giratoriu”.In orasele europene se foloseste semaforizarea doar in intersectiile foarte grele,in rest numai intersectii cu sens giratoriu.
    Orasul Bucuresti are profesionisti-oameni care sa analizeze si sa rezolve aceasta problema de descongestionare si fluidizarea traficului?NU.

    Mai sunt si alte exemple pe care Bucuresti si Romania pot sa le urmeze.De ce?Pentru ca sunt solutii de succes.
    Oricum orasele occidentale nu au cetateni de genul adriean,marean,basescu,prigoana.
    Majoritatea comunitatilor din orasele Europene sunt formate din oameni normali cu simt de raspundere si valori morale obtinute in urma unui proces de educatie si chiar ”lectii de democratie”.Acesti cetateni nu au inteles gresit ceea ce este democratia(nu face fiecare chiar ce viseaza)
    De cite ori am fost intrebati de consilierii de sector sau de la generala daca suntem de acord cu hotaririle lor sau daca ne deranjeaza ceva nou construit,reamenajat(strazi,spatii de joaca,locuinte)?
    Niciodata.
    Acest raspuns trebuie sa ne dea de gindit pe termen lung nu doar 4 ani.
    DEMOCRATIA INSEAMNA VOINTA POPORULUI (limba greaca)
    Alegerea unui primar este una modul de desfasurare a vietii cotidiene dintr-un oras este altceva.

    Va multumesc

  7. scurtul Says:

    Fata de propunerile Dvs. , am urmatoarea opinie : sa mutam institutiile statului undeva in provincie (sa mutam capitala) si apoi reconstructia Bucurestilui va avea sorti de izbanda .

  8. centrefold Says:

    In opinia dvs, cine ar trebui sa ocupe acel post de arhitect-sef?

    Cred ca ideea nu e rea, insa trebuie gasit omul potrivit, pentru ca daca proiectul ar esua, ar fi un dezastru general. ( nu ca acuma nu ar fi un dezastru general in Bucuresti )

  9. beranger Says:

    @centrefold:

    Sunt de acord cu expunerea domnului presedinte, dar povestea cu arhitectul-sef mi-a ridicat o minge la fileu.

    Atat ca arhitect-sef, cat si in alte pozitii, “mai manageriale”, este nevoie de oameni cu viziune si cu integritate morala. Cam putini d’astia pe la noi pe acasa…

    Cred ca o sedinta de spiritism cu Georges Eugène Haussmann ar fi necesara, nu credeti?

    In Sao Paulo se circula tot timpul dupa principiul “o zi numerele cu sot, o zi numerele fara sot”, si tot se sta in ambuteiaje ca in nici un alt mare oras din lume! Asa vrem sa ajungem, sa nu se mai gaseasca nici o solutie la nimic?

    Problema Capitalei este ca toata lumea se inghesuie aici, pentru ca in restul tarii este somajul mai mare, mizeria mai mare, s.a.m.d. Romania traieste parca in secolul XIV: in continuare, toate cazurile medicale grave sunt trimise “la Urgenta (Floreasca), la Bucuresti”, de parca in resedintele de judet spitalele ar fi bolnite sau dispensare satesti; in continuare operatiile mai delicate se fac la Fundeni, de ca si cum restul tarii ar fi vid neocupat; etc.

    Cata vreme soarela va rasai numai de la Bucuresti, se va aglomera tot mai mult popor si se vor acumula tot mai multe automobile intr-un spatiu neschimbat (sau schimbat in rau, fara spatii verzi si cu cladiri noi de birouri facute in locuri improprii), facand astfel IMPOSIBILA reabilitarea capitalei!
    —–
    Daca se mai inzapezeste capitala si Videanu scoate nenorocirea aia de interdictie de circulatie cu exceptie pentru 4×4, si daca nu iese nimeni in strada, inseamna ca va meritati soarta. Eu, dimpotriva, as interzice “jipanele” in Capitala, sau le-as impune o taxa de 1000 EUR pe an: nu-ti convine, nu circuli cu el in Capitala.

  10. luciancomunistu Says:

    Interesanta discutia domnule fost presedinte si dragi bloggeri revin si eu cu aceeasi intrebare:

    CINE A FOST PRESEDINTE ATITIA ANI SI CEL MAI CINSTIT DINTRE TOTI ?

    Cred ca pina la urma ar fi cazu sa ne prezentati domnule fost presedinte pe acel grup important de consilieri care trebuiau sa va atraga atentia ca se va ajunge aici cindva cu scumpa noastra capitala…si ce este acum nu e decit the tip of the iceberg pentru ce va fi in viitor…poluare si multa poluare in toate sensurile cuvintului !!!

  11. Bibliotecaru Says:

    @ Emigrantul
    Poate nu am fost eu student eminent, dar de bine rău am terminat o facultate din cadru UTCB. Din nefericire nu tolerez nesimţirea domniei voastre, mai ales că nu-mi pare să aveţi habar despre ce vorbiţi. V-aş recomanda să citiţi cu atenţie ceea ce scriu şi să nu întoarceţi frazele cum vă pică mai bine. A treia ironie este şi ultima pentru mine. Internetul a inventat o soluţie, se numeşte IGNORE. De acum nu aveţi decât să vorbiţi cât vreţi, eu nu mai citesc ce scrieţi. Oricum se pare că vă sunteţi suficient. În calitate de emigrant văd că aveţi sentimente puternice relative la România şi la patriotismul local. Rămâneţi cu bine şi Dumnezeu să vă ajute.

  12. emigrantul Says:

    AM RECITIT CU ATENTIE CE A SCRIS BIBLIOTECARUL SI CONCLUZIA RAMINE ACEEASI:

    ================================================
    BIBLIOTECARUL DORESTE RADEREA BUCURESTIULUI CU METROU CU TOT SI RECONSTRUIREA SA
    ================================================

    CITATE BIBLIOTECARUL
    “1) Până nu reconstruim capitala de la cota -20 metri, nu o sa facem niciodată nimic.
    2) Oricât am sistematiza acum, nu are cum să fie bine. Ca să se poată ajunge la o capitală europeană, trebuie reîncepută o altă zonă rezidenţială la câţiva km de actuala capitală
    3) din actuala capitală să se elimine rând pe rând blocurile de pe lângă străzile principale sau, dacă este mai economic, să se radă tot ce nu este valoare istorică şi să se facă din nou.”
    4) “Soluţia pe care o expuneam eu era construirea într-o nouă zonă cu o infrastructură serioasă, începând, de exemplu, cu construcţia metroului, pentru că este mai uşor să astupi decât să sapi,”
    5) “străzi cu câte 8 benzi de circulaţie pe sens… Desigur că astăzi o astfel de structură ar părea megalomanică, dar peste 100 de ani probabil că va ajunge la parametrii scontaţi şi o să beneficiem de megalomania de acum.”

  13. Reconstructia Bucurestiului (2 si jumatate) « Blogul Din Sertar Says:

    […] Jump to Comments Am ajuns pe blogul D-lui Iliescu unde am descoperit un post despre Reconstrucţia Capitalei.Mai în glumă mai în serios mă întreb dacă merită reconstruită sau mai bine făcută una […]

  14. radutokyo Says:

    Reconstructia capitalei, posibila in 20 de ani.

Leave a Reply

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s


%d bloggers like this: