INVATAMANTUL

Invatamantul constituie una din problemele serioase ale zilelor noastre. De aceea inteleg interesul pentru aceasta problema nu numai din partea parintilor ( ancaf ) dar si in plan general. La Parlament se afla in dezbatere trei proiecte de legi privind statutul corpului didactic, invatamantul superior si invatamantul preuniversitar. Faptul ca Presedintele Basescu a abordat aceasta problema, deasemeni – nu este intamplator; pe de o parte e bine – aceasta subliniaza interesul tuturor factorilor din conducerea statului fata de o problema de interes general; sper insa ca aceasta sa nu aiba efecte inverse – in locul unei analize serioase, de fond, absolut necesare sa se treaca la masuri hei-rupiste! Pentru ca invatamantul se confrunta, nu numai la noi, dar si in intreaga lume, cu probleme reale, legate mai ales de dinamica dezvoltarii contemporane, de explozia tehnologica in domeniul informarii si comunicarii ca si in viata economica si sociala contemporana , in conditiile globalizarii. Structural, invatamantul constituie un sistem cu un coeficient inalt de inertie – ceeace nu este numai un factor negativ dar prezinta si aspecte benefice raspunzand nevoii de continuitate si de protejare a traditiilor bune! In Romania au aparut mutatii esentiale dupa 1989 si in privinta invatamantului ( atat in bine ..cat si reversul!). Eliminarea dogmelor ideologice si deschiderea spre lume si spre informarea obiectiva; dezvoltarea invatamantului universitar- si ca numar de institutii universitare, facultati si specializari cat si ca numar de studenti si cadre didactice (avand ca revers o anumita diluare a calitatii!) Cred ca in privinta invatamantului primar, gimnazial si liceal progresele sunt mai limitate si chiar contradictorii atat in privinta calitatii curriculei, manualelor si structurii scolare cat si in plan material – modernizarea cladirilor destinate scolilor, dotarea cu aparatura de laborator si calculatoare, precum si salarizarea corpului didactic. Consider ca acest subiect, atat de important poate constitui tema de discutii in acest spatiu virtual. Temele enuntate, propunerile si abordarile pertinente pot contura viitoare initiative legislative sau amendamente la proiectele in lucru. S-au accentuat unele disproportii intre scolile din mediul rural si cel urban; apare o reala discriminare in privinta accesului copiilor din mediul rural dar si al celor din familiile sarace, in general, atat in invatamantul liceal, cat si mai ales in cel universitar. Aceasta nu este doar o problema de ordin social – neasigurarea de sanse egale pentru toti copiii – dar constituie o pierdere pentru societate – eliminarea unui potential uman remarcabil! In zilele noastre, in conditiile societatii informatice si a cunoasterii, in care activitatea intelectuala, creatia si inovatia constituie parghii fundamentale ale progresului – educatia, invatamantul, pregatirea noilor generatii devin esentiale pentru dezvoltare. Aceasta tema necesita o ampla dezbatere nationala cu participarea atat a factorilor de stat, a autoritatilor publice cat si a societatii civile.

Advertisements

32 Responses to “INVATAMANTUL”

  1. INVATAMANTUL Says:

    […] Citeste Aici mai multe detalii pe sursa originala a artricolului… […]

  2. profu20089 Says:

    Vă felicit domnule Iliescu pentru iniţiativa de a lua in discuţie problemele din învaţământ. Tocmai azi m-am chinuit (sunt un începător in tainele informaticii) sa creez un blog pe care sa discut despre haosul din învăţământ. Cred ca în două-trei zile voi finaliza acest blog şi apoi o sa va comunic adresa.
    Sper intr-o viitoare colaborare intre noi. Vă aştept sfaturile pe adresa mea de mail: profu20089@yahoo.com.

  3. comentatorul Says:

    Domnule Presedinte

    1) ARTICOLUL DUMNEAVOASTRA DESPRE INVATAMINT NU CONTINE IDEI SI SOLUTII CLARE ci este o insiruire de fraze politicianiste care pina la urma nu spun nimic si nu conduc in vreun fel la imbunatatirea sistemului de invatamint.

    Invatamintul nu se confrunta cu probleme legate de explozia tehnologica in domeniul informaticii. Toti elevii, studentii si profesorii (cel putin cei sub 55 ani) stiu sa foloseasca calculatorul si internetul.

    2) Utilizatoarea AncaF se referea la problema punctuala a testelor de cunostiinte PISA.

    Reiau raspunsul meu relativ la PISA”

    “OAMENII TREBUIE SPECIAL PREGATITI CA SA OBTINA REZULTATE SATISFACATOARE LA TESTELE PISA

    In general aceste Teste sunt concepute pentru anumite sisteme de invatamint care pun accentul pe rezolvarea unor probleme ce in Romania se fac la clasele trei – sase. Greutatea este ca problemele sunt date unor oameni este adevarat de 15-16 ani insa in numar foarte mare:
    Exemplu aici: http://www.oecd.org/dataoecd/14/10/38709418.pdf
    Ca urmare, fara pregatire intensa pentru o asemenea cantitate de exercitii nu ai cum sa obtii rezultate bune.

    Daca probleme de Treapta a Doua (cum era inainte de revolutie) ar fi date tarilor campion la teste PISA atunci acestea ar pica cu brio! si probabil Romania ar fi pe unul din primele locuri. Totul este relativ, daca sistemul de invatamint Romanesc vrea ca elevii de clasa a 10 sa mai rezolve inca chestiuni de a 6-a atunci se va schimba programa si in citiva ani Romanii vor deveni campioni la PISA si vor iesi de pe bancile liceului experti in rezolvarea de probleme de genul: “Daca in US este 4 AM si in Rusia 1PM ce ora va fi in Rusia cind in US va fi 1PM”.

    3) Invatamintul si-a slabit calitatea din cauza aparitiei facultatilor particulare care descurajeaza oamenii sa mai invete. De ce sa te omori cu cartea cind poti cumpara diploma si pe urma ajungi ministru sau “mare om politic” cum ar fi Chiuariu, Anca Boagiu, Elena Udrea, etc.

  4. profu20089 Says:

    Va rog atat pe dumneavoastra cat si pe cititorii dumneavoastra interesati de invatamantul romanesc sa va spuneti parerea pe
    http://haosul-din-invatamant.blogspot.com

  5. Mihnea Georgescu Says:

    @Domnule Iliescu,
    A trecut de miezul nopţii, e 7 ianuarie 2008! Vreau să fiu primul blogăr care vă felicită cu ocazia zilei numelui – Sf. Ioan!
    La mulţi ani şi sănătate! Să ne trăiţi, domnule Iliescu! Noi, tinerii intelectuali de stânga din România, avem nevoie de un model ca dumneavoastră. Închei, ca să nu zică talibanii portocalii că sunt linguşitor!

    La mulţi ani, ION ILIESCU!

  6. danaivs Says:

    Domnule Iliescu, va urez La Multi Ani ! din toata inima.

  7. profu20089 Says:

    La multi ani!

  8. Gabriela Savitsky Says:

    La multi ani, cu ocazia onomasticii! As fi preferat sa va felicit personal; din pacate, drumurile sunt de netrecut iarna. Poate in primavara voi avea ocazia sa va felicit “face to face”.
    Asa cum Ioan Botezatorul a aratat cu indexul spre liderul spiritual venit din Ceruri pentru a da, acestei omeniri incrancenate si dornica mereu de varsari de sange, o religie a blandetii si iubirii avem credinta ca veti “dezlega”, pentru ceea ce va sa vina, rebusul acestor vremi si ne veti indica un nume.

    In alt registru, v-am trimis pe adresa de la Senat doua dintre cartile mele. As fi bucuroasa daca ati confirma ca le-ati primit. Daca nu, sa-mi sugerati o adresa mai sigura…
    Va doresc sa aveti un an si cat mai multi senini, limpezi, cu satisfactii personale, cu bucurii marunte care fac atat de bine inimii, cu serenitatea care de mine e inca departe…

    Din tot sufletul: La multi si buni ani!

  9. cirlovacristian Says:

    La multi ani dl.Ion Iliescu

    Invatamintul nu face parte din procesul de educatie?
    Educatia inseamna si cunoastere.

    Oricum ne uitam la aceasta problema(chiar din antichitate chiar) procesul de educare a populatieii a fost politizat(filozofii si ideologii vremurilor trecute nu au facut altceva decit au format si dezvoltat niste curente,metode-trai,educatie,etc…)
    Nici cei dupa 1944 nu s-au lasat mai prejos,adica daca in prima parte au importat acei politicieni in a doua parte (bineinteles dupa ce s-au gindit foarte bine) au inceput sa-si formeze si dezvolte educatia pentru noua generatie de politicieni(scoala Stefan Ghiorghiu nu era un nimic).Sa nu uitam chiar si fostul presedinte cerea ”Invatati,invatati si iar invatati”.Cine a avut urechi sa auda a auzit.

    Parerea mea:
    cel mai simplu mod este sa ne ”uitam in curtea Europeana”,dupa care observam care sunt cele mai bine sisteme(metode,legi,proces)de invatamint si se alege (inainte de a alege care se potriveste Romaniei,ar trebui ca cei ce vor face alegerea sa petreaca ceva timp acolo de unde se ”ia modelul”,model la care nu vor intervine modificari nici macar la interpretare).Ministrul educatiei va avea o singura treaba :legea sa se aplice si normele metodologice sa fie asigurate 100%.
    Metoda de a prelua un model este cea mai eficienta deoarece cu siguranta in lungul proces legislativ si democratic din tara respectiva,in care de altfel procesul democratic si legislativexista cu mult inainte de a fi democratie si legislatie in Romania ,respectiva lege(model) a fost ”intorsa” pe toate laturile.
    O mare problema,in preluarea unui model, este ca inainte de toate trebuie sa ne educam ”dascalii” si populatia adulta de peste 40 ani care au un mare ”handicap” la pornire-multi sunt la un nivel foarte scazut de educatie in comparatie cu altii.Aceasta problema trebuie rezolvata foarte rapid-spre exemplu din mediul rural ”rasar” prea putini ”vlastari”

    Interesul multora din structurile administrative,legislative,etc este de ordin financiar-personal.
    In Romania am observat ca:
    intr-o scoala se efectueaza lucrari de reparatii generale cel putin o data pe an.In alte zone europene lucrul acesta nu se intimpla asa de des.Si totusi scolile sunt mult mai bine intretinute decit cele din Romania.
    In Romania avem la scoli servicii de paza.Aceste servicii sunt platite cu bani foarte multi de la primarie.
    TOTUL PENTRU BANI
    Aceste exemple pot continua pina la nesfirsit
    Romania are oameni buni la toate dar niciun specialist-foarte important acest aspect.In plus o proportie prea mica au auzit de VALORI MORALE.

    Alt exemplu:
    Televiziunea prezinta tragedie(omoruri,atac armat etc…),mondenitati(cine cu cine este,moda..etc) si teatru politic(ce mai face ala si ala,etc)intr-o proportie prea mare in comparatie cu adevarata cultura.De ce fac acest lucru si pentru ce?
    Acei oameni din televiziune-care dealtfel se cred foarte culti atita stiu sa faca,nimic mai mult.Pentru ce ?Pentru bani,bani.bani,bani…..

    Educatia a fost,este si va fi politizata dar trebuie condusa de PROFESIONISTI ,nu de ………….(aici sunt toti fostii ministri de la Educatie)
    Profesionalismul este o caracteristica pe care trebuie sa o aiba un ”manager”-in speta un ministru.Practic pentru Romania profesionalismul este un alt prag pe care nu-l poate trece.

    In Romania educatia este tratata in functie de interese personale(politica este amestecata numai asa tangential)
    O intrebare simpla :
    Pentru copii cu handicap(indiferent de tipul handicapului,virsta copilului,etc)
    ce masuri s-au luat?
    Cum sunt priviti de catre societate(politicieni,cetateni, etc..) acesti copii?
    Sunt in Romania ”oferite” sanse egale ?

    In Romania sunt prea multe probleme.
    Pentru rezolvarea acestor probleme trebuie sa ”le luam” metodic.
    Odata ce o problema se considera rezolvata,ADICA CLASA POLITICA DIN ROMANIA AJUNGE LA O ”INTELEGERE” nu mai trebuie umblata la acea problema o lunga perioada de timp-avem nevoie de stabilitate pentru dezvoltare.Dezvoltare in sensul de a inainta si apropria de sistemul European.

    Ma scuzati va rog din nou am uitat:
    In Romania,Presedintele, care ar trebui sa ……..(prea multe de enumerat)
    nu face nimic altceva decit sa se creada un semizeu(daca educatia este legata de numele Basescu atunci vai de tara noastra).

    Va multumesc

    Va multumesc

  10. Gabriela Savitsky Says:

    Domnule Ion Iliescu,

    Legat de problema invatamantului, de situatia acestei componente esentiale in dezvoltarea unei natii, o sa incerc sa ma exprim prin ceea ce cunosc deja.
    Integrat in sistemul mai mare al politicilor sociale, invatamantul a trecut prin transformari zguduitoare, incepand cu 1989.
    Criza de autoritate, specifica sistemelor politice de tranzitie, s-a oglindit cel mai bine in sistemul educational. Corpul profesoral a suferit mutatii, elevii, cu acces la informatii din toate domeniile, datorita mass media, cartilor, revistelor, noului tip de ambalare si prezentare a realitatii, sunt altfel decat era generatia mea. Desi noi cei de varsta medie recunoastem cu totii ca “pe vremea noastra se facea carte” suntem obligati de statutul de parinte sa ne adaptam unei scoli de tip nou, de nici un tip de fapt, o succesiune de “reforme” de dragul schimbarii.
    Daca privim din punct de vedere material, domeniul invatamantului oglindeste in amanunt starea societatii romanesti. Saracia preponderenta in mediul rural si in orasele construite in prelungirea unei industrii – care astazi abia palpaie sau nu mai exista – este expresia unei crize profunde. Din cauza saraciei extreme, multi copii nu mai frecventeaza cursurile scolii. Rata analfabetismului a crescut.
    Cresele si gradinitele cu program prelungit sunt putine si precare din punct de vedere material. Nu cred ca exista o strategie la nivel national si cred ca nu exista nici macar o evidenta realista a copiilor. Poate ar fi necesar un astfel de recensamant. S-au infiintat gradinite particulare, insa ele nu reusesc sa acopere nevoia de educatie si securitate pentru copiii prescolari si sunt inaccesibile familiior cu venituri modeste.

    Venind la invatamantul primar si gimnazial, vom identifica, in primul rand, ca factor de perturbare, mobilitatea permananta a programelor scolare, care se schimba de la un an la altul, in functie de hachitele cate unui ministru mai tantos si mai orgolios. Invatatorii trebuie sa urmeze permanent cursuri de perfectionare si ras-perfectionare, de cele mai multe ori pe bani proprii, pentru a-si face “numarul de credite”. Nu stiu ce reprezinta creditele respective, eu consider ca un invatator se recomanda, ca performanta personala, prin numarul de copii care reusesc sa fixeze cunostintele de baza din programa scolara. Apoi, invatatorii trebuie, sunt obligati sa consimta si sa participe la tot felul de proiecte – sigur, unele sunt utile – care sunt cronofage si, in genere, “pe langa” problemele cu care se confrunta la clasa. Pentru ca numarul orelor de curs dintr-o saptamana a ramas acelasi dar saptamana s-a scurtat cu o zi, programul elevilor s-a incarcat suplimentar.
    Urmeaza pragul gimnazial, resimtit de toti elevii in mod traumatizant, pentru ca trec brusc de la un singur invatator, care ii cunoaste si ii intelege si il evalueaza pe fiecare in cunostinta de cauza, la sistemul cu mai multi profesori. Am discutat cu multi invatatori si cu multi parinti, pe aceasta tema. Clasa a V-a, prima clasa de gimnaziu, reprezinta un adevarat soc. In primul rand, profesorii si elevii nu au timp sa se cunoasca si se evalueaza reciproc pe baza “legendelor” si a primei impresii. Invatatoarea fiului meu, o femeie deosebita si un dascal cu vocatie certa, mi-a spus ca ar fi util ca profesorii de gimnaziu sa fi urmat cursuri de psihologia copilului. Pentru ca elevii, fara exceptie, resimt ca pe o provocare intalnirea cu profesorii din clasa a V-a. Parintii e simt obligati sa intervina, sa medieze, sa incerce sa-i “castige” pe profesori si, iata, am “pus bazele” unor relatii neprincipiale.
    Din cauza remunerarii mediocre a cadrelor didactice (eu, personal, consider ca un invatator ar trebui platit mult mai bine decat alte categorii de cadre didactice, tocmai pentru ca aici, in ciclul primar, se pun bazele educatiei, se cladesc primele caramizi, temelia pe care se va construi ulterior), apare mica coruptie. Profesorii ii noteaza deficitar pe unii elevi, pentru ca acestia sa vina la meditatii in particular. Si cercul vicios se deschide si nu se mai inchide niciodata, pentru ca, dupa meditatii, vine examenele, unde si-acolo parintii dau obolul, apoi examenul de capacitate, cand, in fuctie de “dosar” poti “prinde” un liceu mai bun, pentru ca repartitia se face “cu calculatorul”, apoi, taxele la facultate, apoi spaga de angajare.
    Imi amintesc, pe vremea cand eram scolarita, cu uniforma si panglica, se faceau meditatii pentru cei pe care nu-i puteau ajuta parintii la lectii, pentru cei mai slabi la invatatura si, pe rand, dupa-amiaza, cei mai buni la invatatura ii ajutam pe ceilalti. Nu mai exista asa ceva in scolile romanesti, competitia parintilor prin copii este acerba. Cum nu mai exista nici o forma de emulatie. Nu exista “cercuri” de pictura, de literatura, de electronica, de muzica, de dans, cele care iti dadeau “directia” spre dezvoltarea profesionala, unde se identificau aptitudinile fiecaruia. Daca vrei pentru dezvoltarea copilului sa practice ceva anume, trebuie sa platesti. De exemplu, aici, la Resita, s-a reconstruit si modernizat Bazinul Olimpic, pe un program cu finantare europeana, demarat sub guvernarea PSD (nu pot sa nu fac aceasta remarca). Pentru ca un copil sa practice inotul trebuie sa platesti tu, ca parinte, desi platesti taxe, impozite, desi antrenorii sunt angajati ai Directiei de Sport.
    Daca am desfiintat “organizatiile pionieresti” nu am pus nimic in loc. Nu se mai face sport de masa. Nu mai premiem copiii buni la invatatura, nu facem clasamente sa “nu-i frustram”. Daca nu exista competitie, daca nu exista o finalitate a invatarii (daca inainte invatatura era sansa de a iesi din mediu si a reusi sa urci pe scara sociala, acum nu mai reprezinta decat o dondaneala a parintilor, fara o justificare care sa-i motiveze pe copii), atunci care este finalitatea invatamantului ? Ii pregatim pe copiii din scolile romanesti pentru ce? Nu exista scoli de meserii. Si ce meserii mai exista in Romania? Cand totul se bazeaza pe consum…
    Directia gresita vine din alte sisteme, in pricipal din cel politic. Ce fel de Romanie vom avea maine? Nu stim, nu a fost nimeni priceput sa identifice o proiectie. Si atunci? Pentru ce anume ii pregatim pe copii? Sa devina mana de lucru ieftina pentru celelalte tari ale UE, care s-au pus la punct, au un mecanism care functioneaza?
    Inteligenta romaneasca este in plin exod. Nimeni n-a facut nici un gest sa opreasca aceste capacitati exceptionale, sa le creeze oportunitatea de a-si aplica aici performantele. Mai avem cercetare?
    Sunt multi copii ai caror parinti au plecat in strainatate la lucru. Ei au ramas acasa, la rude si cu dorul de parinti. Sunt copii fara copilarie. Statul a creat un sistem de “identificare si prindere” de parca nu ar fi destul de nenorociti si fara aceasta vanatoare. In locul unei politici comunitare de sprijinire a acestora, ei sunt marginalizati, observati cu lupa, panditi daca nu cumva au atitudini negative pentru a fi “indosariati” si, eventual, institutionalizati. Din institutiile care numai de ocrotire nu sunt, ajung, pe aceiasi “filiera a coruptiei generalizate” din Romania, la asistenti maternali – in fapt, rudele sau pilele celor din sistem, care isi creeaza astfel vechime, carte de munca, si suport material. Cinismul nu are limite, in acest domeniu, si pentru ca pe copii nu-i asculta nimeni niciodata. Pentru a “regla” acesta situatie, ar trebui ca toate institutiile abilitate sa FIE OBLIGATE prin lege sa colaboreze pentru a stopa dezradacinarea acestor copii si normalizarea situatiei lor. Fie si numai pentru ca parintii lor contribuie substantial la rotunjirea PIB-ului intern.

    Scolile de arte si meserii ar trebui reinfiintate si e nevoie de un sistem profesionist de indrumare a elevilor inspre domeniile in care au abilitati. Poate ca acest sistem de evaluare national nu este cea mai buna solutie. In general, efect al presiunilor de tot felul, notele la “capacitate” nu oglindesc stadiul cunostintelor elevului. Asa incat, repartitia la licee e doar o loterie unde contribuabilul – parinte isi da, sistematic, obolul.
    Cred ca e nevoie de o discutie cat se poate de serioasa, de dezbateri ale societatii civile si ale corpului profesoral pentru a gasi cele mai bune solutii pentru un invatamant de calitate care sa vina in intampinarea nevoilor societatii de maine.
    M-am asteptat ca Partidul Social Democrat, ca expresie a stangii romanesti, stanga care ar trebui sa fie preocupata in pricipal de social, sa propuna o dezbatere pe aceasta tema, in toate comunitatile, cu cei interesati. Din nefericire, Stanga romaneasca a devenit doar o coaja in interiorul careia rod viermii parvenitismului. Setea oarba de putere cu orice pret intuneca luciditatea care ar trebui sa caracterizeze Opozitia. Si, in general, PSD-ul a incetat consultarile cu societatea, devenind un sistem inchis. Nimeni nu are acces in partid. Cei aflati acum “pe pozitie” asteapta ca oricine, cineva din partid “sa puna mana pe putere si sa-i faca si pe ei ceva”. E o asteptare sterila si inghetata, care ii sleieste de puteri chiar pe cei care asteapta.

    De sarbatori mi s-a intamplat un accident domestic. Mi s-a “taiat”maioneza. Vecina mea, o femeie simpla cu suflet de aur, doda Iconia, mi-a spus cum o pot repara. Intr-un alt vas, cu un alt galbenush, cu ulei, cate putin si cateva picaturi de zeama de lamaie, am facut o alta maioneza, “mai mica”. Incet – incet, am luat cate putin din cea care se “taiase” si am adaugat-o la cea noua. Am incorporat-o, putin cate putin, s-a omogenizat si totul a fost cum se cuvine. In timp ce mestecam incet, cu grija, la noua maioneza, m-a strafulgerat o idee – pentru ca sunt aproape obsedata de identificarea unei solutii de primenire si normalizare a Stangii, care trebuie sa devina expresia, proiectia celor multi. Asa s-ar putea “repara” si Social Democratia noastra… Care a inceput sa semene tot mai mult cu maimutele de pe afisele domnului Basescu: “n-aude, n-a vede, n-a’ greul pamantului”…
    Ce ziceti, facem o “maioneza” noua?

  11. alin77 Says:

    Domnule Presedinte,

    La multi ani, sanatate, implinirera tuturor proiectelor si succese!

    Alin

  12. radupress Says:

    Din pacate invatamantul a fost in permanenta agresat incepand cu perioada stalinista, socialista si contemporana, sub pretextul reformarii invatamantului fiecare ministru care a trecut pe la invatamant a incercat sa isi aplice propriile idei asa zis reformatoare fara sa tina seama de experienta existenta in sistem. A venit vremea sa realizam ca invatamantul este un sector prea important pentru a mai fi supus arbitrariului venit de la centru si lasat sa se dezvolte normal de la baza de la invatator si profesor de la scoala si liceu pentru a avea calitatea necesara a actului educational.

  13. kikirez Says:

    La multi ani, domnule Iliescu!

  14. celerco Says:

    astazi e sf.ion-lumea vine si va felicita! foarte frumos, foarte omenos! insa pe mine, ma framanta o intrebare, acum ca se vede pe tv cum vine bunul roman sa va felicite: dumneavoastra sunteti mandru de romania pe care ati pastorit-o atatia ani? credeti ca este o tara la nivelul la care ar fi trebuit sa fie?cuvantul obsedant “consens” pe care il folositi cu spor-lucrurile mari cu o tara se realizeze si prin taieri in carne vie, reforme adevarate si nu prin lancezeala(a, scuze am uitat au fost revolte care au modelat romania in bine-iunie ’90, septembrie ’91), limba de lemn de-a dreptul iritanta pentru un om normal, nimicul asociat cu vremea dumneavoasta se pare ca au reusit sa faca oamenii sa va simpatizeze;paradoxal!replica dumneavoastra, daca va exista, sunt convins ca se va incadra in dojana tipic batraneasco-national-comunistoida! mai stiti ceva de studentii din ’68 pe care i-ati infierat din cauza unor activitati deviante(colinde si alte lucruri oribile) de la morala ideologiei progresului romanesc? ce au ajuns? au venit sa va felicite? mai traiesc? ati mai dat ochii cu ei? trebuia doar sa contribuiti la revolutie, sa va luati drepturi de revolutionari si sa stati in demnitate, dupa rusinea in care ati trait in comunism, dar se pare ca universurile suprarealiste exista! multumesc pentru acest blog!

  15. ancaf Says:

    1. Un calduros LA MULTI ANI, multa sanatate si un an 2008 cu multe succese!

    2. Ma bucur enorm ca ati deschis acest subiect. Chiar cred ca e important pentru societate ce se intampla acum cu aceste legi, pentru ca ar trebui gandite pentru o perioada mai lunga. In mod special am apreciat ideea ca si in alte tari invatamantul cunoaste o serie de transformari.
    Implicati cati mai multi oameni in aceste discutii, pentru ca e vorba de o lege EXTREM de inportanta!

    2. Pentru COMENTATORUL – nu ma refeream la testele Pisa decat ca un posibil exemplu ca invatamantul preuniversitar este inca in …ceata, ca sa zic asa.
    Ma intereseaza in mod special invatamantul preuniversitar pentru ca am 3 copii in acest sistem de invatamant (a V-a, a VIII-a si a XII-a) si REALMENTE vreau sa se discute cat mai mult aceste legi, pentru ca votul final sa ne aduca o lege BUNA.

  16. leylaa Says:

    La multi ani, domnule Ion Iliescu! Petrecere frumoasa cu ocazia zilei onomastice! Va asteptam pe blog.

  17. ioancatalinnechifor Says:

    La multi ani de la Brussels, un alt fel de capitala a Romaniei.

  18. Bibliotecaru Says:

    Principala problemă a învăţământului este, după părerea mea, faptul că alegerea nu mai aparţine celui interesat, numai este a celui ce învaţă, ci a unor “specialişti” care, cel puţin în acest moment, apreciază ce e mai bun pentru ei, pentru salarii, beneficii. Iată de ce statul trebuie să intervină prin “aşezarea” unui cu totul alt sistem de învăţământ, pe de o parte, şi prin asigurarea unor salarii sensibil mai mari, atât în valoare nominală, dar şi în raport cu celelalte salarii, de partea cealaltă.

  19. elenapacala Says:

    La multi ani, Domnule Presedinte, va doresc un an plin de satisfactii.

    In legatura cu tema ultimei postari, invatamintul, cred ca a venit momentul ca politicile din acest domeniu sa promoveze sustinut educatia non-formala(educatia permanenta), in completarea invatamintului formal, un sistem greoi, aflat intr-o perpetua reformare.
    Educatia non-formala este o adevarata resursa pentru dezvoltare in conditiile dinamicii economice exceptionale pe care o traim, are avantajul flexibilitatii , se pliaza mai bine pe nevoile mereu in schimbare. Actuala legislatie in domeniu vehiculeaza conceptul dar lucrurile sint inca formale, realitatea este departe de ce ar trebui sa fie.
    In Europa educatia non-formala este sustinuta indeosebi de partidele de stinga.

  20. beranger Says:

    La multi ani, domnule Ion Iliescu!

    Dar haosul general din invatamant, ca si scaderea incredibila a calitatii din cel superior pana la zero… sunt infiorator de intristatoare. Ca sa nu mai spun ca suntem probabil natia cu cei mai multi doctoranzi prosti de bubuie, doctoranzi care in alte tari nu ar trece nici in anul III!

  21. Bibliotecaru Says:

    @ Ion Iliescu
    Pentru că văd că nu apare o postare separată, am să profit de această dezbatere a învăţământului pentru a ura domnului Ion Iliescu “La mulţi ani!”. Domnule Iliescu, fie ca Ioan Gură de aur să vorbească inimii domniei voastre. Ştiu că acum câţiva ani aţi declarat că sunteţi… Liber Cugetător. Am înţeles atunci gestul şi declaraţia umana. Libera Cugetare poate duce de foarte multe ori exact spre divinitate. Vă doresc un an foarte bun şi o inimă tânără, plină de credinţa lucrului bine făcut, asemeni cu cel sărbătorit astăzi de Biserica Ortodoxă Română. Dumnezeu să vă ocrotească.

  22. emigrantul Says:

    PENTRU GABRIELA SAVITSKY SI MAIONEZA SA TAIATA

    1) Maioneza se taie cind nu este gospodina buna, pune ulei prea mult odata, mesteca in ambele sensuri, etc. Pentru a sta linistita trebuie ca imediat ce ai facut citeva linguri sa pui putina maioneza deoparte sa o ai ca nucleu de redresare in cazul taierii compozitiei principale.

    2) Daca nu ai fost prevazatoare, ca sa o repari nu ai nevoie de un alt galbenus ci de una sau doua picaturi de apa rece. Muti intr-o farfurie 1-2 linguri de maioneza taiata peste care pui 1-2 picaturi de apa rece si incepi sa mesteci. Vei vedea ca obtii imediat o maioneza mai alba decit cea initiala dar legata. Pe urma iei din maioneza veche putin cite putin si amesteci cu cea dreasa cu apa.

    3) Degeaba faci o maioneza PSD noua ca vine unul si mesteca in sens opus taind-o imediat dupa care cu sfaturi de la cunoscuti o drege si se lauda cu realizarea sa!

    =============================================
    CITAT GABRIELA SAVITSKY
    “De sarbatori mi s-a intamplat un accident domestic. Mi s-a “taiat”maioneza. Vecina mea, o femeie simpla cu suflet de aur, doda Iconia, mi-a spus cum o pot repara. Intr-un alt vas, cu un alt galbenush, cu ulei, cate putin si cateva picaturi de zeama de lamaie, am facut o alta maioneza, “mai mica”. Incet – incet, am luat cate putin din cea care se “taiase” si am adaugat-o la cea noua. Am incorporat-o, putin cate putin, s-a omogenizat si totul a fost cum se cuvine. In timp ce mestecam incet, cu grija, la noua maioneza, m-a strafulgerat o idee – pentru ca sunt aproape obsedata de identificarea unei solutii de primenire si normalizare a Stangii, care trebuie sa devina expresia, proiectia celor multi. Asa s-ar putea “repara” si Social Democratia noastra… Care a inceput sa semene tot mai mult cu maimutele de pe afisele domnului Basescu: “n-aude, n-a vede, n-a’ greul pamantului”…
    Ce ziceti, facem o “maioneza” noua?”
    ==============================================

  23. Gabriela Savitsky Says:

    Bibliotecaru,

    de astazi ai respectul meu necoditionat, indiferent ce altceva vei posta. Pentru ca intuitia ta functioneaza perfect.

  24. Bibliotecaru Says:

    Mulţumesc Gabriela Savitsky.

  25. curent01 Says:

    @comentatorul
    CITAT:
    “.. ARTICOLUL DUMNEAVOASTRA DESPRE INVATAMINT NU CONTINE IDEI SI SOLUTII CLARE ci este o insiruire de fraze politicianiste care pina la urma nu spun nimic si nu conduc in vreun fel la imbunatatirea sistemului de invatamint.”

    Rolul unui politician este sa preia, sa identifice principalele teme de discutie in societatea, sa propuna un cadru de dezbatere unde specialistii isi spun cuvantul. Asta a fost stilul dn. Iliescu in general si asa trebuie sa se manifeste un politician in general. Sigur ca specialistii isi spun cuvantul. Insa din pacate in Romania putini dintre cei care lucreza efectiv in invatamnat si nu numai isi fac auzit punctul de vedere. Specialistii trebuie sa vina cu analize, variante, statistici, ce se mai intampla bun pe afara sa discute si sapropuna variante si solutii. Rolul politicianului este sa amplifice cuvantul specialistilor, sa decida si sa se lupte in Parlament si societate pentru a pune in practica ideile acelor specialisti. Inteleg din ce spuneti ca sunteti un astfel de specialist. Spuneti-va cuvantul! Iesiti cu idei, solutii, planuri etc…Poate nu pentru toate problemele invatamantului dar cateva acolo punctual… Bateti-va! Apreciez raspunsul dumneavoastra referitor la PISA. Traiesc intr-o tara din vest unde politicienii pun mare accent pe PISA. Fals asa cum demonstrati si dumneavoastra. Un sambure de adevar este totusi! daca elevi de a 10 nu sunt in stare sa rezolve probleme de a 6 atunci totusi cred ca trebuie facut ceva…. nu cred ca au uitat in 4 ani ci cred ca nu au asimilat cum trebuie :-) Multumesc pentru link! Interesant

  26. curent01 Says:

    @celerco

    CITAT:
    “..dumneavoastra sunteti mandru de romania pe care ati pastorit-o atatia ani? credeti ca este o tara la nivelul la care ar fi trebuit sa fie?cuvantul obsedant “consens” pe care il folositi cu spor-lucrurile mari cu o tara se realizeze si prin taieri in carne vie, reforme adevarate si nu prin lancezeala(a, scuze am uitat au fost revolte care au modelat romania in bine-iunie ‘90, septembrie ‘91), limba de lemn de-a dreptul iritanta pentru un om normal, nimicul asociat cu vremea dumneavoasta ..”

    Mandri de romania ar trebui sa fim tot timpul. saraca nu are nici o vina pentru ca multi sunt lipsiti de cei 7 ani de acasa….
    care ar fi trebuit sa fie nivelul respectiv si cum ar fi putut resui romania intr-un timp scurt sa fie la acel nivel pe care-l sperati dumneavoastra. sunteti dumneavoastra la nivelul pe care il asteapta romania. nu te intreba ce face romania pentru tine ci ce faci tu pentru ea…..
    sunt tot cei care te inconjoara la nivelul pe care il doresti. cum ar fi putut iliescu sa va faca mai buni? fac toata aceasta apologie doar pentru a va demonstra ca aveti aceeasi mentalitate nationalist-comunistoida pe care o repudiati la altii. Asteptati cu gura deschisa ca intaiul om al tarii sa faca reformele alea la sange… Nici o reforma la sange dn celerco nu te poate face pe tine si pe altii sa fie mai productivi, sa aiba initiativa, sa intreprinda ceva. legile singure nu ajung. inertia sociala este mare si trebuie in primul rand luptat cu aceasta mentalitate nationalist-comunistoida care de multe ori este adnca inradacinata in tocmai cei care se cred puri si modernisti.
    CITAT:
    “limba de lemn de-a dreptul iritanta pentru un om normal”
    eu m-am saturat de limba ascutita a smecherilor romani si mentalitatea predominanta in societatea romaneasca aceea ca “ba daca te da afara pe usa intra pe fereastra”. Adica aceea mentalitate de “Pacala” unul istet foc, care da din gura bine, dar din pacate nu face nimic. Unul ca asta nu te plictiseste, e hazliu, stie sa dea bine din coate, este al dracului foc. Astfel de smecheri sunt acceptai imediat in societatea romaneasca si promovati. Nu-i asa ca plictisesc oamenii care spun ca avem nevoie de consens, concentrarea pe temele principale ale societatii, nu-si creeeaz dusmani imaginari etc… eu prefer aceasta limba de lemn decat limba de lemn gaunoasa, demagogica,golaneasca a unora ca Basescu, Boc (unitatea de masura pentru vorbe goale si oportunism cred ca nu poate fi alta decat “bocul”). Asta nu este limba de lemn? sa nu-mi spuneti ca nu! :-)
    si ce aduc acesti smecherasi! paine si circ? ma tem ca doar circ ieftin…..
    prefer limba de lemn a celor care lupta pentru consens, unitate in rezolvarea problemelor de fond ale romaniei. nu vom ajunge departe pana cand societatea romaneasca va mai accepta smecherasi gen Basescu, becali, boc ma tem ca nu vom ajunge acolo unde vedeti dumneavoastra romania

  27. curent01 Says:

    @celerco

    romania nu poate fi mai buna decat atunci cand fiecare dintre noi va fi mai bun. America nu a fost facuta de presedintii sai ci de cetateni cu initiativa care au luptat si muncit din rasputeri pentru fiecare cent.
    va impiedica vreun presedinte sau politician sa aveti propriile idei, sa luptati pentru ele, sa va faceti propria firma, sa aveti initiativa, sa investiti mai departe banii castigati, sa-i ajutati pe altii mai putin fericiti de soarta? Ce reforma ar trebui sa se faca ca dumneavoastra sa puneti osul la bataie si sa nu va mai vaicariti dupa model nationalist-comunistoid ca altii vorbesc in limba de lemn si nu va lasa sa va desfasurati..

  28. curent01 Says:

    @comentatorul

    vrea sa ma contraziceti! testul PISA are un nivel de clasa a 6 astfel incat testul sa fie cat mai omogen pentru diferite niveluri de invatamant in intreaga lume. Insa scopul invatamantului est acela de a-l face pe tanar sa gandeasca si sa rezolve probleme. eu totusi am impresia ca invatamantul romanesc este inca bazat pe cantitate si pe invatarea inflexibila de formule turnate pe table de profesori prea putin interesati de cum si de ce, de ce nu altfel etc…. invatamantul romanesc pe vremea mea anii ’80 era un invatmant in care invatam sa trecem treapta si prea putin sa ne faca sa gandim si sa ne intrebam de ce formula cutare este asa si nu altfel. cum sa ajuns acolo? de ce?
    testlee slabe la PISA nu trebuiesc subestimate! este adevarat ca asta se invata dar cred totusi ca nu ar fi rau ca tinerii romani sa fie in stare sa gandeasca flexibil cu notiunile acumulate in scoala.

  29. Gabriela Savitsky Says:

    emigrantul,

    merci pentru reteta. sunt, de departe cea mai deplorabila bucatareasa pe care o cunosc… dar stiu sa fac cei mai grozavi cozonaci! daca “fortele reactionare” nu l-ar fi sabotat pe gazda noastra in 2005, altfel se facea salata acum… asa… trebuie sa carpim si sa taiem, si asta inseamna diminuare.

  30. comentatorul Says:

    Revin asupra testelor PISA

    Incercati sa rezolvati testul de aici:
    http://www.oecd.org/dataoecd/14/10/38709418.pdf

    Dupa ce terminati va rog sa va dati cu parerea daca doar asa ceva trebuie sa se faca la matematica pe parcursul scolii pina la terminarea liceului.

    Oare ce poate face la facultate un elev specialist in rezolvarea problemelor PISA si care nu detine alte cunostiinte matematice decit cele necesare efectuarii exercitiilor PISA?

  31. curent01 Says:

    @comentatorul

    da am incercat sa rezolv problemele de acolo si asa cum spuneti nivelul este de clasa 6-9. de multe ori concepte de baza ca: aria dreptunghiului, regula de 3 simpla, inmultire, impartire… sigur intrebarile sunt cu schepsis iar cel care le rezolva trebuie sa gandeasca… nu cred ca trebuie special sa inveti pentru a rezolva acest test. sigur ca in scoala si la facultate nu trebuie invatat sa fii specialist in PISA dar mi se pare jenant ca un elev de clasa 10 sa nu fie in stare sa rezolve majoritatea problemelor din acest test. Asta inseamna ca inca nu a invatat sa gandeasca cu notiunile deja asimilate. daca elevul invata in scoala formule ca sa le aplice mecanic si rezolva tipuri cunoscute de probleme, atunci cand este pus in fata unui alt tip de probleme unde trebuie sa gandesti, el va da gres. Nu PISA este de vina aici ci un invatamant care se bazeaza pe cantitate si nu pe asimilarea unor cunostinte de baza. Probleme de matematica ca in PISA apar in viata reala! Ce se va intampla cu elevul acum tanar cand va fi pus sa rezolve astfel de probleme la viitorul job? Va raspunde el, ma scuzati nu stiu sa rezolv problema pentru ca noi in scoala nu am invatat PISA dar in schimb va pot explica teoria relativitatii…..!!!!!
    I se va raspunde in mod normal: multumesc tinere dar eu te-am angajat sa rezolvi aceasta problema….de teoria relativitatii se ocupa altii :-)

  32. cirlovacristian Says:

    @comentatorul

    Scoala si implicit invatamintul este impartit pe categorii.Practic-acolo pe site ul Australian -este o chestiune cu caracter general in ideea sa scrie si sa foloseasca corect formule de calcul,termenii matematici si implicit sa poata evalua situatia(recunosc nu m-am uitat pe tot testul).Nu poti cere cuiva sa-ti ofere ceva ce nu are.In cadrul cursurilor liceale si universitatare de specialitate cunostintele se dezvolta si se aprofundeaza(acest fapt este valabil in cadrul cursurilor de inginerie,logica,matematica,fizica,etc…..).
    Noi in Romania incepem studiul aprofundat-sau aprofundarea studiului-prea devreme si nu lasam ”sa curga de la sine”.Practic accentuam prea mult si tirziu in speranta sa nu uitam repede.In occident se incepe scoala devreme si se poate termina tirziu,in functie de necesitati si dorinte,practic ai posibilitatea sa te opresti chiar si pe parcursul studiilor.Un aspect foarte interesant dealtfel.
    Personal am intilnit cazuri cind oameni in virsta(58 ani) erau inscrisi la cursuri (nu de perfectionare si nici de recalificare).Doreau sa cunosca si altceva.Nu erau someri.Am ramas surprins(chiar si acum sunt).Se poate intimpla asa ceva in Romania?

    Invatamintul romanesc ,acum,nu mai este in pas cu cerintele si normele Europene.trebuie facut ceva sa ne aliniem si sa continuam ceea ce incepem fara sa mai intervenim major in lege,conceptie,metodica,etc…..sa fim in pas(trend sa zicem).

Leave a Reply

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s


%d bloggers like this: